Przy obecnych niewystarczających środkach na utrzymanie linii kolejowych będziemy zmuszeni zamknąć część niemodernizowanych od lat linii - mówi GP Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK).

Według jego opinii z przyczyn ekonomicznych i ze względu na zły stan torów zamkniętych powinno być nawet 7 tys. km linii z obecnie istniejących 19 tys. km.

W najbliższym czasie spółka PKP PLK zaprezentuje mapę najbardziej zdegradowanych, nierentownych i najsłabiej wykorzystywanych tras w Polsce.

Jak twierdzi Zbigniew Szafrański, spółka zarabia zaledwie na ok. 3 tys. km linii, które są jednocześnie głównymi szlakami komunikacyjnymi kraju. To pozwala utrzymać kolejnych 7 tys. km linii. Na pozostałych, czyli ok. 10 tys. km torów, PLK notują poważne straty.

- Takich odcinków nie ma tylko w dwóch województwach: łódzkim i mazowieckim. Należy się zastanowić, czy w wielu z tych miejsc tańszy nie okazałby się transport drogowy - proponuje Zbigniew Szafrański.

Przyznaje, że pomysł zamykania linii kolejowych jest kontrowersyjny.

- Trzeba jednak pamiętać, że w większości mówimy o liniach w bardzo złym stanie technicznym z parametrami nieprzystającymi do XXI w. To sprawia, że władze lokalne nie będą w stanie utrzymać transportu kolejowego i drogowego funkcjonującego równolegle - mówi Zbigniew Szafrański.

Według wyliczeń spółki wyremontowanie 1 km torów kosztuje 2 mln zł. Na przykład odbudowa kilkudziesięciokilometrowej linii z Sandomierza do Skarżyska to koszt rzędu 400 mln zł. To niemal równowartość całych wpływów gotówki z Funduszu Kolejowego zasilanego opłatami paliwowymi. PKP PLK nie planuje tego remontu.

Polskie Linie Kolejowe będą proponować w podobnych przypadkach utrzymanie tylko jednego toru, a modernizacje prowadzone będą przy pomocy materiałów odzyskanych z remontów innych linii kolejowych, w lepszym stanie.

W ubiegłym roku na utrzymanie torów spółka przeznaczyła 700 mln zł. W tym roku będzie to co najwyżej 300 mln zł i to pod warunkiem, że PKP Cargo, spółka z grupy PKP, nie utraci płynności finansowej. Kłopoty finansowe PKP PLK są bowiem ściśle związane z zatorami płatniczymi w kolejowej grupie. Spółka zarabia głównie na opłatach dostępowych za użytkowanie torów, których nie dostaje na czas od przewoźników. Jak ujawnił w Sejmie Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, w terminie nie płaci nie tylko przeżywająca głęboki kryzy spółka PKP Cargo, ale także prywatni przewoźnicy. Dochody PKP PLK spadają także dlatego, że zmniejsza się ruch na polskich torach. W przypadku PKP Cargo, głównego klienta PKP PLK, spadek przewozów w styczniu tego roku wyniósł 38 proc., a w lutym 32 proc.

Ratunkiem dla budżetu PLK może być transfer dodatkowych środków budżetowych. Na ostatnim posiedzeniu Komisji Infrastruktury posłowie zaproponowali pomoc dla spółek Grupy PKP, w tym 1,5 mld zł dla PLK w trzech najbliższych latach.

- Te pieniądze pozwoliłyby nam wykonać niezbędne remonty - zapewnia Zbigniew Szafrański.