Przygotowanie wniosku aplikacyjnego do programu inwestycyjnego przypomina jazdę rowerem w górach - stopień trudności przy wypełnianiu aplikacji z każdym kolejnym punktem stopniowo wzrasta. Na co szczególnie zwrócić uwagę?
Pierwsze rubryki standardowego wniosku aplikacyjnego są stosunkowo proste. Od wnioskodawcy wymaga się podania nazwy projektu, który winien być zdefiniowany w taki sposób, aby jednoznacznie określał zakres zadania do sfinansowania. Wnioskodawcy nie powinny przysporzyć trudności dane o samej firmie - forma prawna prowadzonej działalności, dane identyfikacyjne przedsiębiorstwa (adres, NIP, REGON), dane osób upoważnionych do podpisania wniosku czy dane osoby kontaktowej, z którą w razie pytań czy wątpliwości odnośnie do dokumentacji aplikacyjnej będą kontaktować się przedstawiciele instytucji wdrażającej. Wnioskodawcy nie powinna przestraszyć także klasyfikacja projektu: ze względu na temat priorytetowy, formę finansowania, obszar realizacji oraz dział gospodarki. Większość tych danych będzie już wypełniona albo w instrukcji wypełniania wniosku znajdzie się precyzyjna informacja na temat rozumienia tych punktów wniosku. Warto od razu podkreślić, iż klasyfikacja ta wynika z zapisów unijnego prawodawstwa, ma znaczenie statystyczne i dotyczy wszystkich projektów finansowanych z funduszy strukturalnych. Pierwszy poważniejszy problem to określenie wpływu projektu na realizację polityk horyzontalnych UE. Najczęściej we wnioskach aplikacyjnych dla przedsiębiorstw wymaga się określenia wpływu inwestycji na realizację polityki równych szans, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju oraz społeczeństwa informacyjnego. Najpierw należy określić rodzaj takiego wpływu (negatywny, neutralny, pozytywny), a następnie uzasadnić wybraną odpowiedź. Aby projekt miał szansę na uzyskanie dotacji, w żadnej z powyższych kategorii nie powinien zostać zaznaczony wpływ negatywny. Szczególnie dużo problemów nastręcza wnioskodawcom rozumienie wpływu projektu na realizację polityki równych szans. Do niedawna przyjmowano powszechnie, iż preferowanie kobiet przy zatrudnianiu na nowe miejsca pracy stworzone dzięki realizacji projektu jest praktycznym wypełnianiem zasady równych szans. Stoi to w jawnej sprzeczności z polityką równych szans, w której płeć, niezależnie, czy chodzi o kobiety czy mężczyzn, nie powinna odgrywać żadnej roli przy polityce zatrudnienia. Pozytywny wpływ projektu na politykę równych szans będzie mieć miejsce wówczas, gdy dzięki realizacji projektu uda się wyeliminować bariery w dostępie do zatrudnienia w firmie korzystającej ze wsparcia unijnego.