statystyki

Baza danych o odpadach źródłem informacji jak wywiadownia

autor: Zofia Jóźwiak28.07.2020, 06:01; Aktualizacja: 28.07.2020, 09:24
Już wkrótce wiele firm będzie musiało skorzystać z nowej funkcjonalności Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO), czyli z modułu sprawozdawczego. Został on uruchomiony w czerwcu, a sprawozdania od pierwszych grup przedsiębiorców muszą spłynąć do BDO już w końcu sierpnia. Jednak jak informują nas przedstawiciele branży odpadowej, korzystanie z nowego modułu bazy rodzi wiele problematycznych sytuacji. Dotyczą one nie tylko firm zajmujących się odpadami czy wprowadzających na rynek opakowania i niektóre inne produkty, lecz także obsługujących je organizacji odzysku.

Już wkrótce wiele firm będzie musiało skorzystać z nowej funkcjonalności Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO), czyli z modułu sprawozdawczego. Został on uruchomiony w czerwcu, a sprawozdania od pierwszych grup przedsiębiorców muszą spłynąć do BDO już w końcu sierpnia. Jednak jak informują nas przedstawiciele branży odpadowej, korzystanie z nowego modułu bazy rodzi wiele problematycznych sytuacji. Dotyczą one nie tylko firm zajmujących się odpadami czy wprowadzających na rynek opakowania i niektóre inne produkty, lecz także obsługujących je organizacji odzysku.źródło: ShutterStock

Aby organizacja odzysku mogła złożyć sprawozdanie za firmę, musi dostać dostęp do BDO jako użytkownik główny firmy. Ale w ten sposób zyskuje dostęp do innych tajemnic przedsiębiorstwa.

Już wkrótce wiele firm będzie musiało skorzystać z nowej funkcjonalności Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO), czyli z modułu sprawozdawczego. Został on uruchomiony w czerwcu, a sprawozdania od pierwszych grup przedsiębiorców muszą spłynąć do BDO już w końcu sierpnia. Jednak jak informują nas przedstawiciele branży odpadowej, korzystanie z nowego modułu bazy rodzi wiele problematycznych sytuacji. Dotyczą one nie tylko firm zajmujących się odpadami czy wprowadzających na rynek opakowania i niektóre inne produkty, lecz także obsługujących je organizacji odzysku.

Jak wywiadownia

W najgorszej sytuacji są przedsiębiorcy zajmujący się sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Zdecydowana większość z nich przy rozliczeniach korzysta z organizacji odzysku. Praktycznie tylko w ten sposób mogą obniżyć opłaty – inaczej musieliby uiszczać wysokie kwoty za wprowadzenie na teren Polski lamp, komputerów, odkurzaczy, telefonów komórkowych, telewizorów czy paneli fotowoltaicznych. Mają więc niekiedy od lat podpisane z umowy z organizacjami odzysku i przy ich pomocy nie tylko rozliczają się z obowiązków, lecz także składają doroczne sprawozdania. Zgodnie bowiem z ustawą z 11września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1895; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 875) przedsiębiorca nie ma możliwości samodzielnego złożenia sprawozdania, o ile zlecił rozliczanie obowiązku organizacji odzysku (może rozliczać się i składać sprawozdanie sam, ale to się wiąże na ogół z ponoszeniem opłat recyklingowych, trudno sobie bowiem wyobrazić, żeby firma wprowadzająca sprzęt zajmowała się jednocześni jego recyklingiem). Sęk w tym, że aby jedna firma mogła złożyć sprawozdanie za drugą firmę, musi mieć dostęp do bazy jako użytkownik główny ze strony tejże firmy. A mając go, zyskuje wgląd do innych danych o przedsiębiorcy i może dużo dowiedzieć się jego o działalności.


Pozostało 77% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane