statystyki

Jak skutecznie walczyć z zatorami płatniczymi w czasie epidemii

autor: Aleksandra Krawczyk23.06.2020, 12:50; Aktualizacja: 23.06.2020, 13:13
Tarcza ludzkim językiem

Tarcza ludzkim językiemźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Pomimo wielu utrudnień wierzyciele mogą dochodzić swoich należności. I chociaż mało się o tym mówi – z pomocą przychodzą im również przepisy tarcz antykryzysowych.

Zatory płatnicze od lat są zmorą polskich przedsiębiorców. Sytuację jeszcze bardziej pogorszył wybuch epidemii COVID-19 i związane z tym ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej. Część przedsiębiorców nie jest w stanie realizować swoich zobowiązań. Inni – i tych jest naprawdę wielu – nie płacą kontrahentom, by zaoszczędzić pieniądze na czarną godzinę, ewentualnie przeznaczają je na inne cele. Tymczasem, podejmując tego typu decyzje, przedsiębiorcy mogą ponieść istotne konsekwencje prawne braku zapłaty, na czele z utratą szansy na uzyskanie dofinansowania ich działalności. Nie ma bowiem żadnych wątpliwości co do tego, że epidemia COVID-19 nie stanowi podstawy do zwolnienia się przez przedsiębiorców od obowiązku zapłaty zarówno samej należności, jak i odsetek. Muszą też się liczyć z dochodzeniem roszczeń przez partnerów biznesowych na drodze sądowej. Dziś radzimy nie tylko, jak dochodzić zapłaty od dłużnika w czasie trwania epidemii, lecz także jak zabezpieczyć się na przyszłość przed kontrahentami biznesowymi, którzy nie płacą zaległych faktur.

Nie od razu trzeba iść do Temidy

Kontrahent nie zapłacił za towar lub usługę? W pierwszej kolejności warto wysłać mu wezwanie do zapłaty. Następnym krokiem może być sięgnięcie po rozwiązania procesowe. Przy czym należy pamiętać, że od 1 stycznia. 2020 r. powód, który dochodzi zapłaty, ma możliwość uzyskania nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym. Ten tryb dochodzenia należności jest mniej kosztowny niż tradycyjne postępowania przed sądem.

wezwanie do zapłaty

Jeżeli nie pomagają telefony czy e-maile przypominające o upływającym terminie, przede wszystkim należy skierować do dłużnika przedsądowe wezwanie do zapłaty. Najlepiej wysłać je w formie pisemnej, wskazując termin, w jakim powinna być dokonana spłata zadłużenia.

Zasadą jest doręczanie wezwania za pomocą listu poleconego albo osobiście. Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości, to wezwanie można też wysłać np. e-mailem. W takim przypadku najlepiej je wydrukować, podpisać, zeskanować i wysłać za potwierdzeniem na używany przez dłużnika adres e-mailowy. Można też wysłać faks, a nawet wiadomość tekstową. Warto przy tym zawsze zadbać o potwierdzenie odbioru wiadomości przez dłużnika.

Co w treści pisma

W wezwaniu do zapłaty należy zawrzeć kilka podstawowych elementów, tj.:

  • wskazać konkretną kwotę do zapłaty i termin zapłaty;
  • podać numer rachunku bankowego, na który należy wpłacić pieniądze;
  • poinformować dłużnika o zamiarze podjęcia dalszych kroków prawnych oraz konsekwencjach, jakie będą się z tym wiązać (wiele osób może nie mieć bowiem świadomości skutków prawnych i finansowych opóźniania się z płatnością);
  • poinformować o naliczaniu odsetek – tj. wskazać ich wysokość i rodzaj, a więc że chodzi o odsetki za opóźnienie w transakcjach handlowych oraz datę, od której będą liczone;
  • można się też domagać od dłużnika rekompensaty za koszty odzyskiwania należności. [ramka 1, wzór –c2]

Ramka 1

Rekompensata z tytułu konieczności odzyskiwania należności

Wierzyciel, windykując należność, ponosi pewne koszty. Dlatego też przepisy dają mu możliwość żądania rekompensaty za koszty odzyskania należności (art. 10 ustawy z 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych; t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 118; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 935). Co więcej, od początku bieżącego roku kwota ta jest uzależniona od wysokości długu. Wynosi ona:

40 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego nie przekracza 5 tys. zł;

70 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego jest wyższa niż 5 tys. zł, ale niższa niż 50 tys. zł;

100 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego jest równa lub wyższa od 50 tys. zł.

Równowartość kwoty rekompensaty jest ustalana przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie pieniężne stało się wymagalne.

Oprócz kwoty, o której mowa w ust. 1, wierzycielowi przysługuje również zwrot – w uzasadnionej wysokości – poniesionych kosztów odzyskiwania należności przewyższających tę kwotę. ©℗


Pozostało 92% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (1)

  • sadinternetowypl(2020-06-26 12:09) Zgłoś naruszenie 00

    Jest bezpłatny generator wezwań do zapłaty z odsetkami i rekompensatą za koszty dochodzenia należności. Jednak po upływie 7 dni lepiej nie zwlekać i złożyć pozew o zapłatę

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane