Reklamy suplementów diety znów bez (surowego) nadzoru

autor: Jakub Styczyński25.02.2020, 09:41; Aktualizacja: 27.02.2020, 10:37
leki

lekiźródło: ShutterStock

Sąd uchylił 26 mln zł kary nałożonej przez UOKiK na producenta, który wprowadzał konsumentów w błąd. Z orzeczenia wynika, że wprawdzie do naruszenia doszło, ale nakładanie sankcji za te czyny należy do kompetencji sanepidu.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie jest władny, aby nakładać kary finansowe za wprowadzające w błąd reklamy suplementów diety – wynika z wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Sądu Okręgowego w Warszawie z 13 stycznia 2020 r. (sygn. akt XVII AmA 12/18). Uchylił on nałożoną na firmę Aflofarm przez prezesa UOKiK karę w wysokości blisko 26 mln zł za wprowadzanie odbiorców w błąd. Co ważne – zakwestionował wyłącznie kompetencje do nałożenia sankcji, choć przyznał, że do wprowadzenia w błąd doszło. Aflofarm wciąż będzie musiał opublikować w mediach, na własny koszt, oświadczenie o decyzji prezesa UOKiK i wprowadzaniu konsumentów w błąd. Ma również pokryć koszty badania socjologicznego zleconego przez prezesa UOKiK (53,4 tys. zł) oraz zapłacić 618 zł z tytułu zwrotu kosztów zastępstwa procesowego na rzecz organu nadzorczego.

(Nie)kompetentny organ

SOKiK wskazał, że zgodnie z art. 103 ust. 1 pkt 1b ustawy z 25 sierpnia 2006 o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1252; dalej: u.b.ż.ż.) kompetencje nakładania kar za niewłaściwe znakowanie środków spożywczych ma właściwy wojewódzki inspektor sanitarny. Powołał się przy tym na zasadę lex specialis derogat legi generali (prawo o większym stopniu szczegółowości; pochodzące z aktów prawnych o tej samej mocy należy stosować przed prawem ogólniejszym) oraz zasadę non bis idem (nie kara się dwa razy w tej samej sprawie).


Pozostało jeszcze 73% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane