statystyki

Sprzęt wiecznie się psuje. Kupujący ma prawo wystąpić z roszczeniem

autor: Marcin Nagórek15.02.2020, 17:00
Spółka czytelnika powinna uznać roszczenie klienta i zwrócić mu kwotę zakupu chłodziarki. W przeciwnym razie narazi się na dodatkowe koszty związane z prawdopodobnym przegraniem sporu sądowego

Spółka czytelnika powinna uznać roszczenie klienta i zwrócić mu kwotę zakupu chłodziarki. W przeciwnym razie narazi się na dodatkowe koszty związane z prawdopodobnym przegraniem sporu sądowegoźródło: ShutterStock

Kontrahent naszej spółki zakupił chłodziarkę do restauracji za ok. 15 tys. zł. W ostatnich trzech miesiącach była dwukrotnie naprawiana w ramach gwarancji – zawsze z tej samej przyczyny. Obecnie po raz kolejny trafiła do serwisu i planowaliśmy ją naprawić. Jednak klient złożył odstąpienie od umowy pod rygorem sprawy sądowej. Naszym zdaniem wyrób ma atesty, nadaje się do naprawy. Czy musimy oddać pieniądze?

Roszczenie klienta wobec spółki jest zasadne. Zgodnie bowiem z art. 556 kodeksu cywilnego (dalej: k.c.) sprzedawca jest odpowiedzialny wobec kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia). Jak rozumieć pojęcie wady wskazuje art. 556 1 k.c. Polega ona na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

  • nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
  • nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
  • nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
  • została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.


Pozostało 78% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane