statystyki

Dwa kontrakty sposobem na uniknięcie skutków rezygnacji klienta z zakupu poza lokalem

autor: Dr Bartosz Draniewicz04.02.2020, 10:52; Aktualizacja: 04.02.2020, 10:52
Wielu przedsiębiorców, którzy zajmują się sprzedażą okien, drzwi czy przykładowo urządzeń gazowych oraz dodatkowo świadczy usługi ich montażu, ma problem. Jako że umowy zawierane są poza lokalem przedsiębiorstwa, to klient może odstąpić od nich w ciągu dwóch tygodni od dnia zawarcia.

Wielu przedsiębiorców, którzy zajmują się sprzedażą okien, drzwi czy przykładowo urządzeń gazowych oraz dodatkowo świadczy usługi ich montażu, ma problem. Jako że umowy zawierane są poza lokalem przedsiębiorstwa, to klient może odstąpić od nich w ciągu dwóch tygodni od dnia zawarcia.źródło: ShutterStock

Jeśli przedsiębiorca sprzedaje produkt poza siedzibą firmy i jednocześnie świadczy usługi jego montażu, to nie może zastrzec w umowie, że konsument nie może odstąpić od niej po zamontowaniu urządzenia – uważa UOKIK.

Wielu przedsiębiorców, którzy zajmują się sprzedażą okien, drzwi czy przykładowo urządzeń gazowych oraz dodatkowo świadczy usługi ich montażu, ma problem. Jako że umowy zawierane są poza lokalem przedsiębiorstwa, to klient może odstąpić od nich w ciągu dwóch tygodni od dnia zawarcia. A takie odstąpienie, np. w przypadku montażu urządzeń typu piecyk gazowy, może oznaczać duże straty. Niektórzy sprzedawcy wpisują zatem do umów z klientami klauzulę, że tracą oni prawo do odstąpienia od niej po wykonaniu usługi montażu urządzenia, jeżeli montaż nastąpił za ich wyraźną zgodą. Takie zapisy w mieszanych umowach (czyli łączących sprzedaż ze świadczeniem usług) są kwestionowane przez UOKiK.

Taką właśnie mieszaną umowę oceniał niedawno prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W decyzji nr RWR 10/2019 z 6 listopada 2019 r. stwierdził, że przedsiębiorca, który sprzedaje i jednocześnie montuje urządzenia gazowe, nie może skutecznie zastrzec w umowie zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, że po zamontowaniu takiego urządzenia od umowy nie można skutecznie odstąpić. Potwierdził tym samym, że przedsiębiorca, który sprzedając urządzenia na podstawie tej samej umowy, jednocześnie je montuje lub uruchamia, zawsze ponosi ryzyko tego, że klient się rozmyśli.

Zakwestionowane postanowienia

W sprawie zakończonej wspomnianą decyzją przedsiębiorca oferował konsumentom możliwość nabycia pieca gazowego wraz z jego montażem. Poza lokalem przedsiębiorstwa zawierano umowy pod nazwą „umowa usługi montażu urządzenia dostarczanego przez wykonawcę”, do których załączano oświadczenia nazwane „oświadczeniem o wyrażeniu zgody na rozpoczęcie świadczenia usługi montażu urządzenia”. Wśród postanowień zamieszczanych w umowach znajdowały się postanowienia o następującej treści: „Po rozpoczęciu usługi montażu urządzenia za wyraźną zgodą Zamawiającego traci on uprawnienie do odstąpienia, o którym mowa w pkt 1, o czym Wykonawca go poucza (oświadczenie stanowi załącznik do umowy)” (par. 5 ust. 3 umów), a także „Zamawiający traci także prawo do odstąpienia od umowy w zakresie sprzedaży pieca gazowego, o którym mowa w § 1, w przypadku wykonania montażu na żądanie Zamawiającego, z uwagi na brak możliwość dokonania demontażu pieca gazowego lub z uwagi na fakt, że taki demontaż wiązałby się z nadmiernymi trudnościami i kosztami oraz powodowałby uszkodzenia – o czym Wykonawca go informuje” (par 5. ust. 4 umów). Prezes UOKiK uznał te postanowienia za naruszające prawa konsumentów, a przedsiębiorca zgodził się z nim i odstąpił od stosowania tego rodzaju praktyk.


Pozostało jeszcze 69% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane