statystyki

Rada Biznesu w Davos ma zmienić podejście inwestorów do Trójmorza

autor: Magdalena Cedro23.01.2020, 11:18; Aktualizacja: 23.01.2020, 11:19
Potencjalni inwestorzy mają problemy ze wskazaniem Trójmorza na mapie. Ma to zmienić powołana w Davos Rada Biznesu.

Potencjalni inwestorzy mają problemy ze wskazaniem Trójmorza na mapie. Ma to zmienić powołana w Davos Rada Biznesu.źródło: ShutterStock

Potencjalni inwestorzy mają problemy ze wskazaniem Trójmorza na mapie. Ma to zmienić powołana w Davos Rada Biznesu.

Skupiająca 12 krajów środkowoeuropejskich Inicjatywa Trójmorza (3SI) miała się koncentrować na współpracy gospodarczej. Ale przez cztery lata kluczowe projekty infrastrukturalne nie wzbudziły wystarczającego zainteresowania zagranicznych inwestorów. Prezydent Andrzej Duda przyznaje, że mimo pozytywnych zmian, kraje Trójmorza wciąż napotykają na ekonomiczne i infrastrukturalne blokady. Nadal wymagają też znaczących inwestycji. Jak mówił wczoraj w Davos, na rozwój połączeń transportowych, energetycznych i cyfrowych w regionie wciąż potrzebne jest ok. 1 bln euro.

Przyciągnięcie inwestorów będzie jednym z zadań właśnie powołanej na Światowym Forum Ekonomicznym Rady Biznesu Rosnącej Europy. To ciało ma skupiać kluczowe firmy z regionu. Na razie w inicjatywę zaangażowało się 12 przedsiębiorstw: PZU, Banca Comercială Română, Bolt, Bulpros, Exponea, Gedeon Richter, OTP Bank, Bank Pekao, Prezi, Riko Group, Triglav Group i UiPath. Firmy nie reprezentują wszystkich krajów Trójmorza, ale pomysłodawca Rady Biznesu prezes PZU Paweł Surówka liczy, że z każdego z 12 państw dołączą co najmniej po dwie, trzy firmy.

– Pomysł powstał w toku rozmów z globalnymi inwestorami. Większość kierunków ich inwestycji na rosnące rynki to Rosja, Brazylia, Indie, Chiny, RPA. Kiedy pytałem, dlaczego, okazywało się, że nie była to tylko kwestia wzrostu, ale także skali – mówił Surówka. Kłopot Europy Środkowej polega na tym, że w oczach inwestorów nie jest ona traktowana jako jeden spójny region. – Jeśli pozycjonujemy naszą markę na rynku amerykańskim lub brytyjskim, nie mówimy o sobie jako o firmie środkowoeuropejskiej. To dzisiaj nie wchodzi w grę, ale mam nadzieję, że wkrótce się zmieni – podkreśla Peter Irikovský, prezes słowackiej firmy Exponea, dostarczającej narzędzia dla sklepów internetowych.


Pozostało jeszcze 53% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane