statystyki

Polskie firmy usługowe biją rekordowe przychody z eksportu

autor: Marek Chądzyński02.01.2020, 07:58; Aktualizacja: 02.01.2020, 08:05
Dużą niepewność dla całego sektora usług generuje brexit

Dużą niepewność dla całego sektora usług generuje brexitźródło: ShutterStock

Rekordowa nadwyżka w transporcie, duże przychody z obsługi biznesu – mimo gospodarczego spowolnienia w Europie te sektory trzymają się nieźle. Ale ciemne chmury zaczynają się zbierać.

Duża sprzedaż usług za granicę już od wielu kwartałów zapewnia polskiej gospodarce stabilność zewnętrzną. Bo w tym sektorze gospodarki w obrotach międzynarodowych mamy dużą nadwyżkę. Według NBP w III kw. 2019 r. wyniosła ona ponad 5,9 mld euro. Samo saldo może nie było rekordowe, ale już przychody, które są najlepszą miarą popytu, osiągnęły nienotowaną wartość niemal 16,7 mld euro i były o prawie 11 proc. większe niż rok wcześniej.

Jak to możliwe, że mimo hamującego wzrostu gospodarczego w strefie euro, a szczególnie w Niemczech, polskie firmy usługowe notują rekordowe przychody z eksportu? Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium, zwraca uwagę, że europejska dekoniunktura dotyczy głównie przemysłu. Usługi trzymają się mocno, napędzane konsumpcją prywatną.

Drugi powód to nadal konkurencyjne ceny, które w czasie gospodarczej posuchy mogą być głównym konkurencyjnym orężem. To właśnie na dobrej relacji jakości do ceny swoją potęgę w Europie zbudował polski transport. W III kw. przychody z usług transportowych wzrosły o ponad 12 proc. i był to największy wzrost w 2019 r. Nadwyżka w transporcie zwiększyła się jeszcze bardziej, o ponad 19 proc. i osiągnęła 2,2 mld euro. Tak dobrego kwartalnego salda w rozliczeniach usług transportowych z zagranicą jeszcze nie mieliśmy. Firmy transportowe wypracowują niemal połowę usługowej nadwyżki. Choć w III kw. wzrost dodatniego salda w transporcie to nie tylko efekt większego popytu z zagranicy, ale także mniejszego importu do Polski. – To taka cykliczna poprawa na rachunku obrotów bieżących, gdy zamówienia z zagranicy podtrzymują wzrost eksportu, a import spowalnia. Zwracam jednak uwagę, że w przypadku transportu dwucyfrowa dynamika przychodów to nic dziwnego, w poprzednich latach była ona nawet większa. Teraz, choć przychody rosną o 12 proc., to jednak w porównaniu do 2018 r. widać pewne spowolnienie – mówi Maliszewski.


Pozostało jeszcze 56% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane