statystyki

Koniec z papierami. Dokumenty o odpadach tylko w formie elektronicznej

autor: Zofia Jóźwiak13.08.2019, 08:00; Aktualizacja: 13.08.2019, 12:31
Dla wielu przedsiębiorców ważne jest, że od 1 września 2019 r. do bazy powinni zacząć się wpisywać sprzedający torby na zakupy. Chodzi o jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane foliówki objęte opłatą recyklingową. W praktyce mało którego przedsiębiorcy zajmującego się handlem ten obowiązek nie będzie dotyczył. Najpóźniejszy termin wpisu dla nich to 31 grudnia 2019 r.

Dla wielu przedsiębiorców ważne jest, że od 1 września 2019 r. do bazy powinni zacząć się wpisywać sprzedający torby na zakupy. Chodzi o jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane foliówki objęte opłatą recyklingową. W praktyce mało którego przedsiębiorcy zajmującego się handlem ten obowiązek nie będzie dotyczył. Najpóźniejszy termin wpisu dla nich to 31 grudnia 2019 r.źródło: ShutterStock

Bez wpisu do bazy danych o odpadach i produktach przedsiębiorca już nie wypełni obowiązków związanych również z wprowadzaniem na rynek opon, olejów smarowych, baterii, akumulatorów, elektroniki czy toreb foliowych

Od 1 stycznia 2020 r. podmioty, które zajmują się odpadami oraz niektórymi produktami – np. sprzętem elektrycznym i elektronicznym, bateriami i akumulatorami czy po prostu wprowadzający na krajowy rynek wyroby w opakowaniach – będą musiały prowadzić sprawozdawczość i ewidencję wyłącznie w formie elektronicznej. Uruchomione zostaną bowiem specjalne nowe moduły w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (w skrócie BDO). Przedsiębiorcy będą wykonywać w niej działania wyłącznie za pośrednictwem indywidualnego wygenerowanego przez system konta. Tym samym BDO przestanie pełnić funkcję tylko rejestru i stanie się miejscem aktywnego wykonywania operacji przez figurujących w niej przedsiębiorców.

Obowiązkowe pożegnanie z papierem

Nowelizacja ustawy z 4 lipca 2019 r. o odpadach oraz niektórych innych ustaw likwiduje większość przepisów dotyczących możliwości czy obowiązku posługiwania się formą papierową dokumentów. Wyłącznie z formy elektronicznej trzeba będzie korzystać w zakresie ewidencji odpadów, sprawozdawczości oraz wniosków o wpis, aktualizację i wykreślenie z rejestru. Forma pisemna składania wniosków dostępna będzie w tym przypadku jedynie dla przedsiębiorców i innych osób zagranicznych niemających oddziału na terytorium Polski. Od 1 stycznia 2020 r. wszystkie niezbędne do sprawozdawczości i ewidencji dokumenty powinny się znaleźć w bazie i z nich przedsiębiorcy mają korzystać. Jeśli chodzi o roczne sprawozdania, to przedsiębiorcy będą się rozliczali elektronicznie już za 2019 r., czyli z zasady zrobią to po raz pierwszy do 15 marca 2020 r. Natomiast dane do ewidencji będą wprowadzać od 1 stycznia 2020 r. Z kolei od 2021 r. możliwe będzie elektroniczne przekazywanie przez BDO dokumentów potwierdzających zbieranie, odzysk oraz recykling odpadów opakowaniowych, odpadów powstałych z olejów smarowych i opon, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, a także zużytych baterii i akumulatorów.

Bez wpisu ani rusz

Podane wyżej obowiązki wymagają od przedsiębiorców wpisu do BDO i tym samym uzyskania odpowiedniego numeru rejestrowego. Ten wymóg dotyczy dużej grupy podmiotów. Część z nich – te, których działalność wymaga pozwoleń czy zezwoleń wymaganych przepisami odpadowymi czy np. koncesji na ich podziemne składowanie – są wpisywane przez marszałków województw z urzędu i nie muszą się kłopotać o to, by figurować w bazie. To samo dotyczy podmiotów, które uzyskały wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na podstawie przepisów o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.

Więcej pracy mają ci, którzy muszą osobiście wpisać się do BDO, czyli zrobić to na wniosek. Brak wpisu oznaczać bowiem będzie brak możliwości zalogowania się już wkrótce w bazie. Jakie konkretnie grupy przedsiębiorców obejmuje wpis ma wniosek? Określa to art. 50 ustawy o odpadach (ramka), a w ostatnim czasie te wymogi zostały rozszerzone na kolejne grupy podmiotów.


Pozostało jeszcze 63% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane