statystyki

Wyrok TSUE: Ulotka nie musi zawierać druku odstąpienia od umowy

autor: Elżbieta Dominik29.01.2019, 09:45; Aktualizacja: 29.01.2019, 13:50
TS UE stwierdził również, że przepisy dyrektywy wyznaczają jedynie ramy komunikatu handlowego stosowanego w umowach na odległość.

TS UE stwierdził również, że przepisy dyrektywy wyznaczają jedynie ramy komunikatu handlowego stosowanego w umowach na odległość.źródło: ShutterStock

Promocyjna broszura, która ma ułatwić złożenie zamówienia, nie musi zawierać formularza o odstąpieniu od umowy. Nie ma bowiem - jak stwierdził TSUE - decydującego wpływu na zawarcie umowy.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) zastanawiał się, jakie obowiązki ma sprzedawca, który oferuje swoje towary w ramach sprzedaży wysyłkowej, m.in. używając do tego promocyjnych druków dołączanych do gazet i czasopism. „Prospekt reklamowy z pocztówką, ułatwiającą złożenie zamówienia, nie musi równocześnie zawierać formularza odstąpienia od umowy zawieranej na odległość. Sam fakt dołączenia tego wzoru nie odgrywa bowiem decydującej roli przy podejmowaniu przez klienta decyzji o zamówieniu, a wprowadzenie takiego obowiązku w każdych okolicznościach mogłoby stanowić nieproporcjonalne, a niekiedy niemożliwe do poniesienia obciążenie dla przedsiębiorców” – do takiej doszedł konkluzji w wyroku w sprawie C-430/17 z 23 stycznia 2019 r.

Historia sporu

TSUE udzielał wskazówek niemieckiemu Federalnemu Trybunałowi Sprawiedliwości w sprawie rozstrzygnięcia sporu między firmą odzieżową Walbusch Walter Bush GmbH & Co. KG a stowarzyszeniem Zentrale zur Bekämpfung unlauteren Wettbewerbs z Frankfurtu nad Menem, który się zajmuje zwalczaniem nieuczciwych praktyk handlowych. Spór dotyczył dołączanego do czasopism i gazet w 2014 r. sześciostronicowego prospektu reklamowego firmy odzieżowej. Zawierał on pocztówkę, którą można było wyciąć i wysłać, składając w ten sposób zamówienie. Na obydwu jej stronach znalazła się informacja o prawie do odstąpienia od umowy zawieranej na odległość, a także: numer telefonu i faksu, adres internetowy oraz pocztowy i odsyłacz do strony, zawierającej wzór stosownego formularza.


Pozostało 69% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane