Sklepy zoologiczne wracają do łask klientów - głównie dzięki ograniczeniu sprzedaży zwierząt przez internet. Mniejszy wybór w zoologicznych sklepach on-line skłania klientów do powrotu do tradycyjnych placówek.

Liczba klientów rośnie, ale trzeba wiedzieć, że prowadzenie takiego sklepu nie jest jednak łatwym zajęciem, a otwarcie sklepu w innym niż galeria handlowa miejscu wiąże się z dużym ryzykiem niepowodzenia. Właśnie dlatego, że do centrów handlowych przeniósł się handel z głównych ulic miast. Wyjątkiem są mniejsze miasta, gdzie liczba dużych obiektów handlowych jest nadal ograniczona.

Moda na akwaria

Do otwarcia sklepu zoologicznego potrzebny jest lokal o powierzchni minimum 60 mkw. Choć zdaniem Bogdana Uścińskiego z firmy Kakadu im większy tym lepszy. Jednak nie wszędzie się to sprawdzi. Należy pamiętać o kosztach najmu i obsługi.

- W sklepie powinien się znaleźć dział akwarystyczny, terraria, ptaki i gryzonie oraz dział dla psa i kota - wymienia Bogdan Uściński.

Powinny je oferować także mniejsze sklepy. By zminimalizować koszty uruchomienia placówki, można ograniczyć liczbę zwierząt. Na początek wystarczą te najbardziej popularne i to najwyżej 1-2 sztuki. Zwierzątka szybko dorastają, a dzieci, dla których są one najczęściej kupowane preferują małą świnkę, króliczka czy szynszylę.

Dlatego w sklepie wystarczy mieć kilka ich sztuk na zachętę, a sprzedaż prowadzić na zamówienie.

- Średnio marże w sklepie zoologicznym kształtują się na poziomie 40 proc. - wyjaśnia Bogdan Uściński.

- Dobrze jest nawiązać wcześniej stały kontakt z hodowcami z okolicy, by być przygotowanym na szybką realizację złożonego przez kupującego zamówienia - doradzają zgodnie właściciele sklepów zoologicznych.

Podobna zasada obowiązuje w przypadku rybek akwariowych i innych gatunków zwierząt: ograniczamy ofertę do tych najczęściej wybieranych, jak gupiki, złote rybki, pyszczaki czy bojowniki. To właśnie na rybkach i roślinach akwariowych jest najlepszy zarobek. Obowiązuje na nie dwukrotny narzut. Niestety, w przypadku tego asortymentu są też największe straty. W ostatnim czasie rośnie moda na akwaria morskie - to wymaga specjalnego asortymentu.