Tak, trzeba się dostosować. Po rozpoczęciu stosowania RODO format reklamy kontaktowej Lead Ads dostępny na portalu Facebook jest wciąż dozwolony. Jednakże portal w regulaminie współpracy z reklamodawcami zaznacza, że odpowiedzialność za zapewnienie zgodności reklam Lead Ads z RODO leży po stronie korzystającej z nich firmy. Dlatego ich format został tak dostosowany, aby umożliwić reklamodawcy zamieszczenie linku do informacji na temat jego polityki prywatności oraz warunków związanych z gromadzeniem i wykorzystywaniem danych osobowych.
Projektując promocję w ramach Lead Ads, przedsiębiorca powinien przede wszystkim zwrócić uwagę na jej treść oraz pamiętać o spełnieniu obowiązku informacyjnego wymaganego przez unijne rozporządzenie. Należy zadbać o to, aby użytkownik wypełniający formularz miał pełną świadomość, na co dokładnie wyraża zgodę. W formularzu musi się pojawić informacja, że wypełniając formularz, użytkownik portalu zgadza się na przetwarzanie jego danych osobowych w celu kontaktu przedstawiciela firmy i przedstawienia oferty biznesowej. Oświadczenie o wyrażeniu zgody przygotowane przez administratora powinno mieć zrozumiałą i łatwo dostępną formę, być sformułowane jasnym i prostym językiem i nie powinno zawierać nieuczciwych warunków.
– Już w pierwszym oknie formularza elektronicznego, które otworzy użytkownik, należy w jasny sposób poinformować go, jaki jest cel rozpoczętego procesu, czyli że podaje dane w określonym celu lub w zamian za pewne korzyści, np. skorzystanie z oferty specjalnej – mówi mecenas Paweł Pawlukiewicz, członek zarządu Aasa Polska.
Ekspert radzi, aby w celu najskuteczniejszego spełnienia obowiązków z RODO, wprowadzić do formularza checkboxy umożliwiające wyrażenie użytkownikowi dobrowolnej zgody na przetwarzanie jego danych osobowych. W opisywanym przypadku będzie to zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celu kontaktu z konsultantem. Mianem checkboxów określa się małe kwadratowe pola, które klient może zaznaczyć, np. jeśli chce wyrazić aprobatę. Są one szczególnie pomocne, gdy przedsiębiorca chce uzyskać w ramach jednego e-maila kilka oddzielnych zgód, np. na udostępnienie numeru telefonu, adresu mailowego lub na osobne cele przetwarzania.
– Ważne jest jednak to, aby checkboxy nie były domyślnie wypełnione. Użytkownik musi dokonać wyboru samodzielnie – podkreśla mec. Paweł Pawlukiewicz. Według unijnego rozporządzenia milczenie, okienka domyślnie zaznaczone lub niepodjęcie działania nie stanowią świadomego dokonania wyboru, więc taka zgoda jest nieważna.
Podstawa prawna
Motywy 32 i 42 oraz art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady [UE] nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych, RODO (Dz.Urz. UE z 2016 r. L 199, s. 1).