Promując swój biznes, korzystam z Lead Ads na portalu Facebook. To płatna reklama, umożliwiająca użytkownikom tego medium społecznościowego wypełnienie formularza kontaktowego, gdy są zainteresowani ofertą danej firmy. Czy jako reklamodawca korzystający z Lead Ads powinienem dostosować się do postanowień unijnego rozporządzenia RODO
Tak, trzeba się dostosować. Po rozpoczęciu stosowania RODO format reklamy kontaktowej Lead Ads dostępny na portalu Facebook jest wciąż dozwolony. Jednakże portal w regulaminie współpracy z reklamodawcami zaznacza, że odpowiedzialność za zapewnienie zgodności reklam Lead Ads z RODO leży po stronie korzystającej z nich firmy. Dlatego ich format został tak dostosowany, aby umożliwić reklamodawcy zamieszczenie linku do informacji na temat jego polityki prywatności oraz warunków związanych z gromadzeniem i wykorzystywaniem danych osobowych.
Projektując promocję w ramach Lead Ads, przedsiębiorca powinien przede wszystkim zwrócić uwagę na jej treść oraz pamiętać o spełnieniu obowiązku informacyjnego wymaganego przez unijne rozporządzenie. Należy zadbać o to, aby użytkownik wypełniający formularz miał pełną świadomość, na co dokładnie wyraża zgodę. W formularzu musi się pojawić informacja, że wypełniając formularz, użytkownik portalu zgadza się na przetwarzanie jego danych osobowych w celu kontaktu przedstawiciela firmy i przedstawienia oferty biznesowej. Oświadczenie o wyrażeniu zgody przygotowane przez administratora powinno mieć zrozumiałą i łatwo dostępną formę, być sformułowane jasnym i prostym językiem i nie powinno zawierać nieuczciwych warunków.
– Już w pierwszym oknie formularza elektronicznego, które otworzy użytkownik, należy w jasny sposób poinformować go, jaki jest cel rozpoczętego procesu, czyli że podaje dane w określonym celu lub w zamian za pewne korzyści, np. skorzystanie z oferty specjalnej – mówi mecenas Paweł Pawlukiewicz, członek zarządu Aasa Polska.
Ekspert radzi, aby w celu najskuteczniejszego spełnienia obowiązków z RODO, wprowadzić do formularza checkboxy umożliwiające wyrażenie użytkownikowi dobrowolnej zgody na przetwarzanie jego danych osobowych. W opisywanym przypadku będzie to zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celu kontaktu z konsultantem. Mianem checkboxów określa się małe kwadratowe pola, które klient może zaznaczyć, np. jeśli chce wyrazić aprobatę. Są one szczególnie pomocne, gdy przedsiębiorca chce uzyskać w ramach jednego e-maila kilka oddzielnych zgód, np. na udostępnienie numeru telefonu, adresu mailowego lub na osobne cele przetwarzania.
– Ważne jest jednak to, aby checkboxy nie były domyślnie wypełnione. Użytkownik musi dokonać wyboru samodzielnie – podkreśla mec. Paweł Pawlukiewicz. Według unijnego rozporządzenia milczenie, okienka domyślnie zaznaczone lub niepodjęcie działania nie stanowią świadomego dokonania wyboru, więc taka zgoda jest nieważna.
Podstawa prawna
Motywy 32 i 42 oraz art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady [UE] nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych, RODO (Dz.Urz. UE z 2016 r. L 199, s. 1).