statystyki

Prezes Polskiej Agencji Kosmicznej: Uświadomić tych po drugiej stronie [WYWIAD]

autor: Maciej Miłosz04.04.2018, 07:29; Aktualizacja: 04.04.2018, 08:05
Ustawowym zadaniem POLSA jest „przyczynienie się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw z sektora kosmicznego”.

Ustawowym zadaniem POLSA jest „przyczynienie się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw z sektora kosmicznego”.źródło: ShutterStock
autor zdjęcia: Romolo TavaniShutterstock

Konkurencyjności nie wprowadzi się dekretem. Ale można stworzyć warunki do jej rozwoju - mówi dr Grzegorz Brona, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej, współzałożyciel Creotechu, największej polskiej firmy z sektora kosmicznego.

Jest pan współzałożycielem największego polskiego przedsiębiorstwa z branży kosmicznej i nagle zostaje pan szefem Polskiej Agencji Kosmicznej (POLSA) – państwowej instytucji, która niespecjalnie słynie z rzutkich działań. Po co to panu?

Chcę tutaj coś zmienić. Obecnie sektor kosmiczny, czyli firmy i instytuty badawcze, jest u nas mały i wciąż niewidoczny. A przy odrobinie dobrych chęci i koncentracji można na tym polu bardzo dużo osiągnąć. Dobrym przykładem jest Hiszpania, która – zaczynając w latach 90. – stała się europejską potęgą kosmiczną. Na innych polach, np. w przemyśle samochodowym, jest to trudne, bo te gałęzie są już mocno rozwinięte. A sektor kosmiczny jest nowy i można go ukształtować, łatwiej tu zaistnieć.

Na stronie POLSA w zakładce przemysł kosmiczny wymienionych jest... pięć firm. Na czym chce pan budować ten przemysł kosmiczny?

Firm biorących udział w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) jest kilkadziesiąt. W większości są małe, ale z olbrzymim potencjałem wzrostu. Taka Astronika robi ciekawe rzeczy związane z próbnikami, które są wysyłane na planetoidy czy na Marsa. Blue Dot Solutions to przetwarzanie danych satelitarnych i rozwiązania związane z systemem nawigacji satelitarnej GNSS. Jest wiele mających ambicję „przeskalowania się”, tylko czekają na impuls. Jak wstąpienie Polski do ESA w 2012 r. Teraz takim impulsem może być działanie państwa.

Ustawowym zadaniem POLSA jest „przyczynienie się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw z sektora kosmicznego”. Co tak naprawdę może zrobić państwo?


Pozostało 78% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane