Im więcej aut na prąd, tym większe zapotrzebowanie na energię. A co ze smogiem?

autor: Jakub Janiszewski12.01.2018, 07:03; Aktualizacja: 12.01.2018, 09:36
Brytyjskie sieci przesyłowe w ekstremalnym scenariuszu przewidują wzrost zapotrzebowania w szczycie na energię elektryczną o 18 GW. To równowartość produkcji prądu przez sześć elektrowni atomowych o mocy porównywalnej do planowanej Hinkley Point C

Brytyjskie sieci przesyłowe w ekstremalnym scenariuszu przewidują wzrost zapotrzebowania w szczycie na energię elektryczną o 18 GW. To równowartość produkcji prądu przez sześć elektrowni atomowych o mocy porównywalnej do planowanej Hinkley Point Cźródło: ShutterStock

Im więcej aut na prąd, tym większe zapotrzebowanie na energię. Tylko jak mamy ją produkować, by nie oddychać jeszcze gęstszym smogiem, i jak ją przesyłać, by sieć wytrzymała ogromne przeciążenie

Milion pojazdów elektrycznych na polskich drogach do 2025 r. Mniej spalin i większe zyski dla producentów energii. Pobudzenie rozwoju gospodarki przez wspólne wysiłki przemysłu i nauki zaangażowanych w produkcję ogniw elektrycznych. Zdaniem rządu Mateusza Morawieckiego ten śmiały plan przekierowujący nas ku elektromobilności zaczyna się ziszczać. W dużej mierze za sprawą skierowanej właśnie do Sejmu ustawie wprowadzającej system zachęt dla potencjalnych kupców aut elektrycznych.

W myśl projektu posiadacz elektryka zyska wiele przywilejów: będzie mógł jeździć buspasem, parkować za darmo tam gdzie inni muszą płacić, i wjeżdżać tam, gdzie za wjazd spalinowym śmiertelnikom będzie groził mandat – bo ustawa pozwala gminom na tworzenie stref czystego transportu, do których nieograniczony dostęp będą miały tylko samochody nisko- i zeroemisyjne. Trochę też zaoszczędzi, bo elektryczne auta zostaną zwolnione z akcyzy. Przede wszystkim zaś nareszcie będzie miał gdzie się naładować, bo w myśl ustawy liczba punktów ładowania ma wzrosnąć w ciągu najbliższych dwóch lat do 6 tys. Oznacza to, że niebawem będzie ich mniej więcej tyle, ile jest dzisiaj stacji benzynowych.

Ale to tylko część planu. Już dwa lata temu utworzono spółkę celową ElectroMobility Poland. Z budżetem w wysokości 10 mln zł ogłosiła w listopadzie 2017 r. konkurs na prototyp auta elektrycznego – rozstrzygnięcie pod koniec lutego. Równolegle temat zaatakowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, inicjując w październiku 2017 r. konkurs na akcelerator biznesu Elektro ScaleUP. Za jego sprawą kolejne 10 mln zł trafi do 30 start-upów, które dostaną granty od 100 tys. do 500 tys. zł. Jeśli dodać do tego Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który finansowany z podatku akcyzowego od paliw silnikowych ma wspierać tworzenie infrastruktury i rynku paliw alternatywnych (ciągle nie wiadomo jak dużym budżetem), rzecz robi się poważna. Lub przynajmniej takie sprawia wrażenie, bo zanim uwierzymy w plany, warto przypomnieć sobie, gdzie jesteśmy.


Pozostało 88% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ

Polecane

Komentarze (3)

  • Zawsze coś się spala !!!!(2018-01-12 12:47) Zgłoś naruszenie 10

    Indywidualny silnik spalinowy więcej smrodzi......niż nowoczesna elektrownia. Chcemy mieć czysto - spalajmy gaz lub inne paliwa które idą do pojazdów - Prądu będzie 3 razy wiecej !!!! A Ciepło zamiast do chłodnicy samochodowej -Pójdzie do biednych na ogrzewanie domów we Wsiach i Miastach, Szkołach i Żłobkach

    Odpowiedz
  • Adic Silesia(2018-01-12 10:23) Zgłoś naruszenie 00

    Kto zbuduje te stacje ? Da się to zadekretować tak od góry ? Może bezprzetargowo od razu Orlen i Lotos ? Co kiedy samochodów E będzie tak dużo i kolejki do "dystrybutorów" ? To nie tankowanie 5 minut paliwa ciekłego. Dziś zwolnienie podatkowe (akcyza) a zaraz potem na prąd bo jest większy popyt i warto zadbać o wpływy do budżetu. Wiele pytań. Scenariuszy też by można wiele napisać. Planować, zbierać info, koordynować a nie "jakoś to będzie" !

    Odpowiedz
  • rada(2018-01-12 08:03) Zgłoś naruszenie 00

    Tylko jak mamy ją produkować? Wstrzymać import gazu i ropy z Rosji

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane