statystyki

Oszukiwanie na odzysku opakowań może słono kosztować

autor: Bartosz Draniewicz02.01.2018, 10:15; Aktualizacja: 02.01.2018, 11:13
Unieważnienie będzie możliwe w przypadku, gdy wykazano niezgodność informacji dotyczących zagospodarowania odpadów opakowaniowych zawartych w tych dokumentach ze stanem faktycznym

Unieważnienie będzie możliwe w przypadku, gdy wykazano niezgodność informacji dotyczących zagospodarowania odpadów opakowaniowych zawartych w tych dokumentach ze stanem faktycznymźródło: ShutterStock

Marszałkowie zyskali prawo unieważnienia fikcyjnych dokumentów poświadczających odzysk odpadów u recyklera. Sporządzający na ich podstawie sprawozdania będą musieli złożyć korektę

W poniedziałek weszła w życie ustawa z 12 października 2017 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2056 – dalej: nowelizacja). Wprowadziła liczne zmiany do ustawy z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1863; dalej: ustawa). Jedną z istotniejszych, którą dotkliwie mogą odczuć przedsiębiorcy wprowadzający produkty w opakowaniach, jest prawo unieważniania przez marszałka województwa w drodze decyzji administracyjnej dokumentów DPO, DPR, EDPO lub EDPR (czyli tzw. kwitów wystawianych m.in. przez firmy zajmujące się odzyskiem lub recyklingiem [ramka]).

Co będzie mógł unieważnić marszałek

DPR – dokument potwierdzający recykling odpadów opakowaniowych, w tym określający masę tych odpadów i sposób ich recyklingu,

DPO – dokument potwierdzający inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych, w tym określający masę tych odpadów i sposób ich odzysku,

EDPR – dokument potwierdzający odpowiednio eksport odpadów opakowaniowych albo wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych w celu poddania ich recyklingowi, w tym określający masę tych odpadów,

EDPO – dokument potwierdzający odpowiednio eksport odpadów opakowaniowych albo wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych w celu poddania ich innemu niż recykling procesowi odzysku, w tym określający masę tych odpadów.

Unieważnienie będzie możliwe w przypadku, gdy wykazano niezgodność informacji dotyczących zagospodarowania odpadów opakowaniowych zawartych w tych dokumentach ze stanem faktycznym. Konsekwencją unieważnienia będzie obowiązek skorygowania sprawozdań o odpadach opakowaniowych, które powstały w oparciu o nie. A to będzie się nierzadko wiązało z wymogiem uiszczenia opłaty produktowej. Mówiąc inny słowami, wadliwa praktyka wystawiania dokumentów przez tzw. recyklerów będzie uderzała w ich kontrahentów, którzy są zobowiązani do osiągnięcia odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Prawo do podważenia złożonych dokumentów wprowadza nowo dodany do ustawy art. 53 ust. 4a. Kolejne ustępy tego przepisu mówią o dalszych konsekwencjach takiej decyzji: obowiązku złożenia skorygowanych sprawozdań, które były oparte na unieważnionych dokumentach oraz ewentualnym obowiązku wniesienia opłaty produktowej. [wydzierka]


Pozostało 78% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane