Już w listopadzie ruch na Allegro zwiększył się o 30 proc., natomiast łącznie w listopadzie i grudniu użytkownicy kupują średnio 1,2 mln produktów dziennie. To ośmiokrotny wzrost w ciągu dekady. Rekordy notują firmy, które dostarczają zakupy dokonane w ok. 20 tys. polskich sklepów internetowych i popularnych zagranicznych platformach. Justyna Siwek z Poczty Polskiej twierdzi, że w poniedziałek przed mikołajkami klienci wysłali o 15 proc. więcej przesyłek niż tydzień wcześniej, tuż po czarnym piątku, kiedy padł poprzedni rekord – ponad pół miliona.
Dziennik Gazeta Prawna





Reklama
– Polacy kupują w sieci coraz więcej takich urządzeń, jak telewizory czy komputery. W internecie o wiele łatwiej jest porównać ofertę. Już co czwarty produkt elektroniczny jest kupowany online – mówi Jarosław Frontczak, główny analityk handlu detalicznego PMR. – Dynamicznie rosnącymi kategoriami są także ubrania czy jedzenie, które z pozoru nie nadają się do tej formy sprzedaży – dodaje.

Reklama
Główny Urząd Statystyczny nie ma pełnych danych o handlu internetowym. Od kilku lat przeprowadza badania przez trzy pierwsze miesiące roku. Od stycznia do marca 2017 r. wydaliśmy przez internet o 15,7 proc. więcej niż przed rokiem. Kwota ok. 8,8 mld zł robi jeszcze większe wrażenie, jeśli porówna się ją z wydatkami z roku 2015, które wyniosły ok. 4,87 mld zł. To oznacza, że przez dwa lata e-commerce urósł prawie dwukrotnie. Według Gemiusa odsetek osób kupujących w sieci wzrósł z roku na rok o 6 pkt proc.
Efekt widać na Allegro, gdzie w 2015 r. użytkownicy zawarli między sobą 160 mln transakcji, rok później 181 mln, a w tym roku przewiduje się, że liczba ta wzrośnie do 201 mln. Sprzedanych zostanie 389 mln przedmiotów. A przecież coraz chętniej kupujemy też w zagranicznych sklepach.
– Trzeba zaznaczyć, że 30 proc. sklepów internetowych w zeszłym roku nie przyniosło zysku. Przedsiębiorcy wchodzą w e-commerce, ale brakuje im wiedzy na ten temat. Wielu nie wie, ile klient u nich średnio wydaje i ile mogą wydać na jego pozyskanie – zauważa Michał Lewandowski, dyrektor agencji cyfrowej transformacji Semper Iratus. Według raportu Internet Standard za 2016 r. największy sukces odnosiły firmy związane z przemysłem modowym. Rentownych było 88 proc. Najgorzej szło sklepom wielobranżowym: tylko 38 proc. zarobiło na siebie. Dobrze za to stoją platformy handlujące elektroniką, książkami, filmami i muzyką.
Eksperci z branży e-commerce wśród przyczyn wzrostu sprzedaży online wskazują postęp w dziedzinie personalizacji reklam. Trafiają one na nasze komputery i telefony, odpowiadając na potrzeby, których ślady zostawiamy w sieci.
– Nasza firma ma obecnie 362 informacje o przeciętnym Polaku, co pozwala z dużą dokładnością dobrać dla niego reklamę – mówi Dominik Karbowski z firmy Selectivv. – Około 69 proc. czasu w internecie spędzamy na urządzeniach mobilnych, a tu reklama dedykowana ma największe pole do popisu – dodaje.
Według badań comScore reklama mobilna jest nawet trzykrotnie skuteczniejsza niż reklama na desktopie. – Coraz bardziej widocznym trendem wśród Polaków jest m-commerce, czyli kupowanie za pomocą smartfonów. I trudno się dziwić. Smartfon jest zawsze pod ręką, a innowacyjne metody płatności zdecydowanie ułatwiają zakupy – mówi Paweł Trocki, CEO w BeamUp Payments SA.
Do zakupów zachęcają coraz wygodniejsze formy dostawy i poprawa bezpieczeństwa. Jeszcze rok temu 43 proc. respondentów badania wykonywanego przez Gemius, dotyczącego rynku e-commerce deklarowało, że kupowanie w sieci jest ryzykowne lub umiarkowanie ryzykowne. W tym roku procent ankietowanych, którzy tak odpowiedzieli, był mniejszy o 5 punktów.
Na rozwój e-commerce wpływa także działalność największych korporacji międzynarodowych, kształtujących globalne nastroje. – Polityka największych podmiotów na tym rynku ma odzwierciedlenie w popycie. Być może wydaje się, że np. Amazon nie ma wpływu na polskiego konsumenta, ale ma. Kształtuje trendy, napędza rynek i wpływa na zachowanie konsumenta na całym świecie. Niewykluczone, że wkrótce Amazon stanie się największym wyzwaniem dla polskiego Allegro i zmieni rynek e-commerce w Polsce na długo – mówi Piotr Górecki, partner w Directors, firmie konsultingu kreatywnego.
Analitycy z firmy Sociomantic Labs prognozują, że rynek e-commerce w Polsce w 2020 r., osiągnie wartość 63 mld zł, przy obecnych 40 mld zł, natomiast liczba sklepów internetowych przekroczy 30 tys.