Jak poinformowali we wtorek wiceprezes ds. operacyjnych Amazon w Europie Steven Harman, obecnie 7,2 tys. polskich firm rozwija się przy pomocy narzędzi oferowanych przez spółkę m.in. programu Fulfillment by Amazon (FBA).

Program wspiera eksport małych i średnich przedsiębiorstw. W ramach FBA producenci przesyłają towary do centrów logistyki e-commerce. Następnie ich produkty zostają udostępnione zamawiającym korzystającym ze stron Amazon. Dla małych i średnich przedsiębiorstw oznacza to możliwość rozwoju międzynarodowej sieci klientów bez ponoszenia dodatkowych kosztów logistycznych.

Amazon posiada ponad 140 centrów logistyki e-commerce na świecie, z czego ponad 40 w Europie, w tym siedem w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce funkcjonują obecnie trzy takie centra, dwa we Wrocławiu i jedno w Poznaniu. W budowie są kolejne dwa: w Sosnowcu i w Kołbaskowie k.Szczecina. Firma prowadzi także Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku i biuro Amazon Web Services w Warszawie.

Jak podkreślił Steven Harman, przystąpienie do programu Fulfillment by Amazon jest najprostszym sposobem dla małego lub średniego przedsiębiorstwa chcącego wejść na europejski rynek.

Reklama

"Redukujemy wiele barier, które pojawiają się wraz z rozszerzaniem działalności na inne kraje. Sprzedawcy mogą skupić się na sprzedaży, zamiast zastanawiać się, jak założyć nowe sieci logistyczne w innych krajach i dotrzeć do klientów na całym świecie, robimy to za nich. Myślę, że to świetny sposób dla polskich firm, by się rozwijać" - powiedział.

Reklama

Wiceprezes Amazon w Europie był jednym z uczestników debaty pierwszego dnia Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju "Jak odnieść sukces w biznesie? Polskie czempiony", w której wzięła udział premier Beata Szydło.

Jak zauważył Harman, jeden z polskich sprzedawców podczas dyskusji omówił przykład swojej firmy, w której nawet 85% sprzedaży odbywa się za pośrednictwem witryn Amazon. "Po przystąpieniu do tego programu poszerza swój asortyment, by eksportować polskie produkty na cały świat, a Amazon zajął się całą logistyką" - podkreślił przedstawiciel spółki.

Zapytany, co przesądziło o sukcesie firmy o globalnym zasięgu, jaką jest Amazon, odpowiedział, że recepta na sukces okazała się "dość prosta". "Przede wszystkim skupiamy się na klientach, od których zawsze zaczynamy swoją pracę, zastanawiając się, co sprawi, że ich życie będzie łatwiejsze lub lepsze, następnie pracujemy nad odpowiednim rozwiązaniem" - zaznaczył Harman. Dodał, że chcąc osiągnąć sukces, nie należy obawiać się porażek, ale wyciągać z nich wnioski, konieczny jest także dobór najlepszej kadry.

Według niego w Polsce jest wiele miejsca dla firm, które mogłyby powtórzyć sukces Amazon.

Materiał powstał we współpracy z Amazon.