"To ogromna szansa dla Polski i chińskich firm, żebyśmy razem kształtowali rzeczywistość gospodarczą między naszymi krajami" - powiedział wicepremier Morawiecki, otwierając w czwartek polsko-chińskie Forum Pasa i Szlaku ds. współpracy infrastrukturalnej.
Wyjaśnił, że chodzi o inwestycje związane z żeglownością rzek, wydatki na autostrady, na kolej, w tym szybką, Centralny Port Komunikacyjny oraz inwestycje energetyczne.
W Chińsko-Polskim Forum Inwestycji i Infrastruktury Logistycznej Pasa i Szlaku biorą udział zarówno przedstawiciele chińskiego biznesu, jak i polskich branż budowlanej, logistycznej, lotniczej i kolejowej.
Wicepremier Morawiecki mówił niedawno, że jeszcze w tym roku, a nawet szybciej - tego lata czy jesieni - może zapaść decyzja dotycząca lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jak powiedział wówczas, projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest "kluczową decyzją infrastrukturalną w najbliższych 10 latach".
Pytany o koszty powstania CPK, powiedział wtedy, że "najbardziej optymistyczne obliczenia mówią o 20-22 mld zł". "Zakładamy konserwatywnie 30, 33, 35 mld zł rozłożone na wiele lat, również z udziałem inwestorów prywatnych. Chcemy tutaj współpracować z dużymi dostawcami, wykonawcami tego typu projektów. Być może amerykańskimi, być może chińskimi, ale również zachodnioeuropejskimi. I z udziałem naszych wykonawców" - mówił Morawiecki.