Badanie „Polski przedsiębiorca. Portret własny”, zostało przeprowadzone w lutym 2017 roku. Wzięło w nim udział tysiąc klientów firmy home.pl, zaliczających się do sektora MMŚP (-mikro, -małe i średnie firmy).
– Spora część klientów jest z nami od początku, czyli od 1997 roku. Byliśmy ciekawi ich opinii na temat tego, dlaczego zdecydowali się założyć swój biznes, jak im się obecnie wiedzie, co w swojej pracy cenią, czy wykorzystują nowe technologie, jakie bariery przeszkadzają im w prowadzeniu firmy – wyjaśnia Marta Puczyńska, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w home.pl.
Dlaczego więc Polacy decydują się na zmiany w swoim życiu zawodowym i stawiają na własne przedsiębiorstwo? Okazuje się, że najbardziej kusi ich bycie niezależnym. Odpowiedziało tak aż 67 proc. respondentów. Zachęca ich także wizja elastycznego czasu pracy (56 proc.). Dla prawie połowy przedsiębiorców ważne jest to, żeby ich przyszłe zajęcie było związane z pasjami i zainteresowaniami (45 proc.). Rzadziej wskazywano na możliwość samorozwoju, zabezpieczenie swojej przyszłości. Odpowiedziało tak odpowiednio 37 i 26 proc. ankietowanych przez home.pl przedsiębiorców z sektora MMŚP. Co ciekawe, dla bardzo małej grupy przedsiębiorców motywacją do tego, żeby założyć swój biznes były wysokie zarobki. Wskazało na nie tylko 13 proc. respondentów.
– Polski przedsiębiorca lubi być niezależny. Bardzo ceni swój czas – komentuje Marta Puczyńska. – I co ważne, zna się na tym, co robi. Przekłada się to na jakość dóbr i usług dostarczanych konsumentom oraz wysoki poziom obsługi klienta. Każdy z nas lubi, gdy ma do czynienia z człowiekiem kompetentnym i obeznanym w branży, w której działa.
Wiadomo jednak, że prowadzenie biznesu nie jest zajęciem łatwym. Dlaczego? Ponieważ istnieją liczne bariery utrudniające rozwój polskim firmom. Jakie? Przedsiębiorcy ankietowani przez home.pl najczęściej wskazywali, że zniechęcają ich wysokie składki ZUS i podatki. Odpowiedziało tak aż 77 proc. respondentów. Właściciele firm narzekają także na biurokrację (58 proc.), wysokie koszty stałe, m.in. opłaty za czynsz czy media (30 proc.), trudności w pozyskiwaniu klientów (27 proc.) i brak czasu (22 proc.). Ten ostatni często poświęcają bieżącym działaniom operacyjnym, niestety odbywa się to kosztem prac nad rozwojem firmy. Prowadzących biznesy zniechęca także rosnąca konkurencja (19 proc.) i brak wykwalifikowanych pracowników (17 proc.).
Nie sprawia to jednak, że liczba -mikro, -małych i średnich w Polsce maleje – mówi Puczyńska. – Wręcz przeciwnie. Pomimo różnych barier, które utrudniają prowadzenie biznesu, polscy przedsiębiorcy są zdeterminowani do tego, żeby odnieść sukces.