statystyki

Trudna misja: Odmłodzić obligacje skarbowe

autor: Marek Chądzyński15.11.2016, 07:51; Aktualizacja: 15.11.2016, 09:08
Od 2007 r. udział osób w tym wieku w wartości sprzedaży obligacji wzrósł z 69 proc. do ponad 77 proc.

Od 2007 r. udział osób w tym wieku w wartości sprzedaży obligacji wzrósł z 69 proc. do ponad 77 proc.źródło: ShutterStock

3/4 inwestujących w papiery oszczędnościowe Skarbu Państwa to osoby 50+. Dla późniejszych pokoleń to mało atrakcyjne i dziwne.

Reklama


Od 2007 r. udział osób w tym wieku w wartości sprzedaży obligacji wzrósł z 69 proc. do ponad 77 proc. Maleje za to grupa osób z przedziału 35–50 lat (z niemal 24 proc. do 18,3 proc.) i młodszych z grupy 25–35 lat (z 4,5 do 3,7 proc.). To dane z końca października. Oznacza to, że w naturalny sposób może się kurczyć baza inwestorów zainteresowanych kupowaniem obligacji skarbowych.

– Dziś dla osób młodych i tych w średnim wieku obligacje detaliczne SP to dziwny twór. Odsetki nie są zbyt wysokie, czas trwania inwestycji jest dość długi, jej przeprowadzenie jest dość skomplikowane jak na współczesne cyfrowe standardy. Z punktu widzenia młodych wszystko to wygląda mało atrakcyjnie – mówi Jarosław Sadowski, analityk firmy doradczej Expander.

Resort finansów próbuje rynek odmłodzić, ale idzie mu jak po grudzie. Ponoć mniejsze zainteresowanie młodych osób nie wynika z warunków oferty obligacji oszczędnościowych, a „generalnie, z niskiej skłonności do oszczędzania w Polsce. Ponadto osoby starsze chętniej decydują się na oszczędzanie”.

– Celem Ministerstwa Finansów jako emitenta obligacji oszczędnościowych jest budowanie skłonności do oszczędzania poprzez zachęcanie do nabywania obligacji jak najszerszego grona nabywców. Zależy nam na każdej grupie wiekowej, jednak zmiana nawyków oszczędzania to proces złożony i długofalowy – pisze biuro prasowe MF w odpowiedzi na nasze pytania.


Pozostało jeszcze 67% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama