Nowy wymóg nałożony na nich przez serwis rodzi wiele problemów. Powinni uważać, jakie informacje przekazują portalowi. W przeciwnym razie mogą odpowiedzieć za ich nieuprawnione udostępnianie.
Od początku września platforma wymaga od sprzedawców występujących o zwrot prowizji za niezrealizowaną transakcję już nie tylko dowodu w postaci potwierdzenia przelewu zwrotnego do klienta, ale również formularza odstąpienia umowy od klienta. To problem, który rodzi dodatkowe formalności oraz konflikty z kupującymi.
Jak się dowiedzieliśmy, sprawą interesuje się już generalny inspektor ochrony danych osobowych. Sprawdza, czy serwis na pewno ma prawo żądać od sprzedawców dodatkowego dokumentu i czy sprzedawcy nie udostępniają mu w ten sposób zbyt wielu danych osobowych.
Sankcje mogą być dotkliwe. Zgodnie z art. 51 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2135 ze zm.; dalej: u.o.d.o.): „kto administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do ochrony danych osobowych udostępnia je lub umożliwia dostęp do nich osobom nieupoważnionym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”. Czy sprzedawcy powinni zatem udostępniać serwisowi oświadczenie o odstąpieniu od umowy przez klienta?
Jak wskazuje radca prawny Kinga Koczara z Kancelarii Prawnej Cebula i Współpracownicy przy ocenie prawidłowości przetwarzania danych osobowych należy brać pod uwagę obowiązujące zasady, m.in. adekwatności, celowości, legalności, merytorycznej poprawności oraz ograniczenia czasowego. Dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie do określonych i zgodnych z prawem celów, w jakich zostały zgromadzone, a ich zakres i treść nie mogą wykraczać poza potrzeby wynikające z tych celów. Jednocześnie zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 5 u.o.d.o. dane osobowe mogą być przetwarzane (bez pozyskiwania odrębnej zgody), gdy jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych (sprzedawców), a przetwarzanie to nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. – Udostępnienie danych osobowych serwisowi Allegro przez sprzedawców może być oceniane właśnie na podstawie tej przesłanki – mówi mec. Koczara.
Według Pawła Klimiuka, dyrektora komunikacji korporacyjnej i PR w Allegro, oświadczenie może przyjąć dowolną postać (np. zwykłej wiadomości elektronicznej), byleby z treści jednoznacznie wynikało, że odstąpienie zostało zainicjowane przez kupującego i nie jest spowodowane nierzetelnym wykonywaniem obowiązków przez sprzedawcę. Ale tu pojawiają się problemy. Zdaniem dr. Pawła Litwińskiego, partnera w kancelarii Barta Litwiński, sprzedawcy nie są upoważnieni do przekazywania niektórych danych, a serwis nie powinien ich gromadzić. Jak dodaje, w oświadczeniach o odstąpieniu od umowy pojawiają się dodatkowe rubryki, jak np. numer konta i adres, na który powinna zostać zwrócona kwota przelewem bądź przekazem pocztowym. Te dane nie zawsze są zbieżne z tymi, które kupujący podali serwisowi, rejestrując się jako użytkownicy platformy. Ponadto klienci, którzy wybrali oferowaną przez serwis ograniczoną opcję kupowania bez pełnej rejestracji konta – nie podają mu swoich danych. Z oświadczeń powinny również zniknąć pola dotyczące opinii konsumenta o produkcie, gdyż to też dodatkowe dane, których nie powinno się rozpowszechniać.
– Druczek powinien być jak najprostszy – przestrzega dr Litwiński. Specjalnie dla czytelników przygotowaliśmy poprawny wzór oświadczenia. Zatwierdzili go prawnicy Allegro.
Wzór. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość
Ja, .......... (imię i nazwisko), korzystający w ramach serwisu Allegro z konta o nazwie: .......... (login Allegro) oświadczam, że na podstawie art. 27 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827) odstępuję od umowy sprzedaży towaru zawartej dnia .......... (data zakupu Towaru) za pośrednictwem platformy handlowej Allegro, w ramach oferty nr .......... (nr oferty), której przedmiotem był/-a/-o: .......... (wymienić zakupiony produkt).
Mając na uwadze powyższe, zwracam się o zwrot ceny towaru wraz poniesionymi przeze mnie kosztami dostawy przy jego zakupie, na .......... (numer konta bankowego lub adres wysyłki przekazu pocztowego, który przed przesłaniem do Allegro należy utajnić).
Jednocześnie oświadczam, iż zakupiony towar zostanie zwrócony na warunkach określonych w umowie, w terminie do 14 dni od chwili doręczenia niniejszego oświadczenia.