statystyki

Dwa w jednym, czyli biznes społeczny

autor: Agnieszka Ostrowska09.03.2016, 07:52; Aktualizacja: 09.03.2016, 08:16

Co mają ze sobą wspólnego amerykańska wytwórnia filmów Participant Media, producent m.in. „Lincolna” Stevena Spielberga, ze spółką BASF Grameen, producentem moskitier chroniących przed malarią, a sprzedawanych w Bangladeszu po przystępnych cenach?

Reklama


Albo z brytyjską firmą remontową Bounce Back, która szkoli i zatrudnia byłych więźniów? Wszystkie te podmioty to samowystarczalne finansowo firmy, niedziałające w celu pomnażania pieniędzy właścicieli, ale wywołania pozytywnej zmiany społecznej.

Ich udziałowcy nie pobierają dywidend, a jedynie odzyskują zainwestowane w uruchomienie działalności środki. Idea biznesu społecznego, czyli swoistego dwa w jednym, gdzie wypracowany w oparciu o mechanizmy biznesowe zysk służy rozwiązywaniu różnych problemów, na przykład walce z ubóstwem, zapewnieniu dostępu do opieki medycznej i edukacji, ochronie środowiska czy też wspieraniu aktywności zawodowej osób pozostających na marginesie społeczeństwa, zdobywa na świecie coraz większą popularność.

Pomysł z całego serca popularyzuje Muhammad Yunus, bangladeski ekonomista i laureat Pokojowej Nagrody Nobla w 2006 r. Jego zdaniem tylko taka formuła – a nie działalność charytatywna, dotacje czy inne mechanizmy funkcjonujące w państwie opiekuńczym – może doprowadzić do likwidacji biedy i bezrobocia, pobudzając ludzką kreatywność i inicjatywność. Założony przez niego 40 lat temu Grameen Bank (Bank Wiejski) początkowo działał jako projekt eksperymentalny, ale w 1983 r. formalnie stał się instytucją bankową. Nietypową – bo w formule biznesu społecznego, którego współwłaścicielami byli jego klienci.

Bank udzielał najuboższym drobnych, zazwyczaj kilkunastodolarowych pożyczek na uruchomienie działalności zarobkowej. Jednocześnie starał się namawiać największe światowe koncerny, aby zakładały biznesy społeczne. Po 30 latach od uruchomienia mikrokredytów profesor Yunus i jego bank otrzymali Nobla za nowatorskie i skuteczne eliminowanie ubóstwa, a idea „social business” zaczęła budzić coraz większe zainteresowanie na wszystkich kontynentach, zwłaszcza po kryzysie finansowym, który doprowadził do zubożenia milionów ludzi na świecie.


Pozostało jeszcze 77% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama