statystyki

MON: Przetarg na małe samoloty dla VIP-ów od nowa

26.02.2016, 16:40; Aktualizacja: 29.02.2016, 08:51
Plany ogłoszone jeszcze przez poprzednie kierownictwo MON zakładały zakup dwóch małych samolotów, z dostawą w czerwcu tego roku.

Plany ogłoszone jeszcze przez poprzednie kierownictwo MON zakładały zakup dwóch małych samolotów, z dostawą w czerwcu tego roku. źródło: ShutterStock

Przetarg na zakup małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie zostanie ogłoszony ponownie. Wiceszef MON Bartosz Kownacki poinformował, że obecne postępowanie zostało anulowane i rozmowy ruszają od początku. Minister przewiduje, że ogłoszenie nowego przetargu będzie możliwe pod koniec roku.

Reklama


Reklama


"Pójdziemy od nowa drogą równoległego ogłoszenia przetargu na samoloty małe i średnie" - powiedział minister. MON chce też w tym samym czasie prowadzić rozmowy na temat dużych samolotów, zdolnych do zabrania wieloosobowych delegacji rządowych na dalekie trasy, na przykład do Azji. Wiceszef resortu obrony uważa, że takich lotów w roku może być kilka, więc będzie rozważany czarter samolotu typu Dreamliner od narodowego przewoźnika.

Plany ogłoszone jeszcze przez poprzednie kierownictwo MON zakładały zakup dwóch małych samolotów, z dostawą w czerwcu tego roku. Większe maszyny miały być kupione później. Obecna ekipa odchodzi od tych założeń - tłumaczy wiceminister Kownacki. Jego zdaniem kupno dwóch małych maszyn - nawet w tym roku - nie rozwiązałoby problemu z przewozem VIP-ów. Takie maszyny nie są w stanie zabrać na pokład większych delegacji. Oznaczałoby to - jak mówił wiceszef MON - że przez kilkanaście najbliższych lat znowu nikt nie podejmie decyzji w tej sprawie. "To trzeba raz na zawsze przeciąć" - podkreślił Kownacki.

Wiceszef MON uważa, że powinno się kupić nowe samoloty. Te małe mają latać głównie po kraju i do państw Unii Europejskiej. Z kolei średnie maszyny będą zabierać na pokład większe delegacje rządowe. Samoloty te - jak mówił Bartosz Kownacki - powinny mieć zasięg pozwalający dolecieć do Waszyngtonu.

Po katastrofie smoleńskiej rozwiązano specjalny pułk lotniczy, który zajmował się przewozem osób pełniących najważniejsze funkcje w państwie. Dysponował on dwoma dużymi Tupolewami, małymi samolotami JAK-40 oraz śmigłowcami. Po likwidacji jednostki VIP-y korzystają z czarterowanych od lotu dwóch Embraerów.

Reklama


Źródło:IAR

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama