statystyki

Pora na stabilną regulację procesu budowlanego

autor: Wojciech Jacyno, Marek Wierzbowski01.12.2015, 19:30
budowa, dom, nieruchomości

Projekt kodeksu wprowadza również instytucję etapowania, czyli obowiązku odbiorów określonych etapów robót. Ma to szczególne znaczenie przy robotach ulegających zakryciu. źródło: ShutterStock

Ustawa – Prawo budowlane była nowelizowana już 12 razy od wydania w 2013 r. jej tekstu jednolitego. Dla usprawnienia określonych inwestycji wprowadzono też rozbudowany system tzw. specustaw, co wywołało dalsze rozdrobnienie regulacyjne szeroko pojętego prawa inwestycyjnego. Pierwszą była specustawa z 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Później uchwalono kolejne, m.in.: o transporcie kolejowym, o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012, o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego.

reklama


reklama


W żadnej innej dziedzinie nie uciekano się w takim stopniu do ustawowych regulacji fragmentarycznych, jak to miało miejsce w przypadku procesu inwestycyjno-budowlanego. Spotykamy tezę, że specustawy są wyrazem bezradności państwa, niemogącego sobie poradzić z własnymi przepisami w obszarze kluczowych inwestycji. Potrzebę prac kodyfikacyjnych potęguje orzecznictwo, w tym Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, dotyczące m.in. wypłaty odszkodowań dla właścicieli nieruchomości przez gminy w związku z ograniczeniami wynikającymi z planów zagospodarowania przestrzennego. W tej sytuacji przygotowanie projektu kodeksu urbanistyczno-budowlanego, będącego trwałym zbiorem przepisów prawnych regulujących kompleksowo proces inwestycyjno-budowlany, wydaje się nieodzowne.

W skład Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego wchodzi dziś 17 ekspertów z zakresu prawa budowlanego, budownictwa oraz urbanistyki. W jej pracach biorą również udział specjaliści spoza jej składu, w szczególności przedstawiciele organizacji i samorządów zawodowych. Prace komisji w znacznym stopniu przebiegają w zespołach problemowych, z których pierwszy zajął się problematyką prawa budowlanego, drugi zaś planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym i inwestycjami celu publicznego. Efektem pracy pierwszego zespołu jest projekt określony jako kodeks budowlany. Obejmuje on problematykę regulowaną obecnie prawem budowlanym oraz ustawą o wyrobach budowlanych. Kodeks budowlany był już prezentowany na posiedzeniu komisji infrastruktury Sejmu, przeprowadzono także konsultacje publiczne.

Drugi zespół zajmujący się problematyką planowania i zagospodarowania przestrzennego zakończył prace nad wstępnym projektem tej części kodeksu, obejmującej także kwestie realizacji inwestycji celu publicznego.


Pozostało jeszcze 67% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub wykup dostęp
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

REKLAMA

Polecane

reklama