statystyki

Upadek biur podróży: Prawo nie pomoże turystom szybko odzyskać pieniędzy

autor: Patryk Słowik02.09.2015, 07:26; Aktualizacja: 02.09.2015, 08:06
turystyka

12 czerwca 2015 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o usługach turystycznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1164). Jak można przeczytać w uzasadnieniu projektu, nowelizacja dotyczy przypadków niewypłacalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego.źródło: ShutterStock

Klienci upadłych touroperatorów mogą bardzo długo czekać na zwrot należnych im pieniędzy. Byłoby inaczej, gdyby kilka miesięcy temu ustawodawca wziął pod uwagę wskazówki rzecznika ubezpieczonych.

Reklama


12 czerwca 2015 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o usługach turystycznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1164). Jak można przeczytać w uzasadnieniu projektu, nowelizacja dotyczy przypadków niewypłacalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego. Określa też zadania marszałka województwa w zakresie prowadzenia działań związanych z organizacją powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, jeżeli organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu.

Przedstawiciele rządu twierdzili, że nareszcie problem upadających biur podróży w znacznej mierze przestanie być kłopotem klientów. Doświadczenia z ostatnich dni, w tym przede wszystkim te związane z upadkiem jednego z największych tour- operatorów na rynku – Alfa Star pokazują, że nowelizacja zmieniła tak naprawdę niewiele. Problemem pozostaje przede wszystkim to, że klienci, którzy zapłacili za wyjazd, ale nie pojechali z powodu bankructwa firmy, na zwrot pieniędzy będą musieli czekać nawet kilkanaście miesięcy.

– W dotychczasowej praktyce problem związany z długą procedurą wypłat związany był z tym, że w przypadku niewypłacalności organizatora turystyki stosunkowo szybko się orientowano, iż środki z zabezpieczenia biura będą niewystarczające – wskazuje dr Piotr Cybula, radca prawny z kancelarii Bielański i Wspólnicy, autor bloga Prawo Turystyczne.

Przyjęto – jak tłumaczy prawnik – iż skoro celem jest ochrona klientów, którzy zgłoszą się w ciągu roku od upływu terminu gwarancji, to ten rok trzeba odczekać, a dopiero później wypłaty wyliczać proporcjonalnie. Innymi słowy, nie można klientom wypłacić pieniędzy od razu, gdyż może się okazać, że środków do podziału jest zbyt mało i należy odpowiednio rozdzielić te, które są. Zdaniem dr. Cybuli ta praktyka jest jednak niewłaściwa, a być może nawet sprzeczna ze wskazaniem Komisji Europejskiej, że zabezpieczenie finansowe powinno być uruchamiane niezwłocznie i bez zbędnych formalności.


Pozostało jeszcze 29% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Komentarze (2)

  • Kuba(2015-09-02 08:52) Zgłoś naruszenie 00

    za rzadów PO państwo nic nie POmoże tylko rząd PółTuska umie ograbiać ,a mialy być zabezpoieczenia a miał być zlikidowany abonament RTV.

    Odpowiedz
  • Inspektor Pracy(2015-09-02 08:54) Zgłoś naruszenie 00

    Jeszcze pamietamy ten szum medialny jakie to zabezpieczenia dla klientów biur podróży Tusk nie wymyslił. !!!hahahhhaaa

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama