statystyki

Formanowicz: Musimy ograniczyć koszty pracy i poprawić jej efektywność

autor: Marek Tejchman19.08.2015, 07:41; Aktualizacja: 19.08.2015, 15:06

- Siła firmy zależy od ludzi, którzy w niej pracują, a właściwie od tych, którzy ją tworzą. To taki wyższy stopień wtajemniczenia - uważa Maciej Formanowicz, prezes Forte i jej główny akcjonariusz.

Reklama


Czy istnieją w ogóle polskie meble?

Istnieją, choć nie jesteśmy tak wielką potęgą, jak się mówi. Mało firm robi meble samodzielnie, zarówno pod względem wzornictwa, jak i obecności na rynku. W obu przypadkach, które najczęściej występują łącznie, trudno mówić o pełnowartościowym polskim produkcie.

Czy nasze firmy stać na samodzielnie kreowanie rynku?

Trzeba kształtować własną politykę, jednak nie może ona być oderwana od realiów rynkowych. Współczesne branże, nie tylko meblowe, przechodzą szybki proces konsolidacji. W wyrobach głównego nurtu towarowego odbiorcy koncentrują się w coraz większe organizacje. Firmy te wymagają w większości przypadków coraz lepszej obsługi, coraz większej oferty z jednej ręki i coraz pełniejszego serwisu. Chcąc być samodzielnym dostawcą, należy uwzględnić w planowaniu strategicznym te nowe uwarunkowania. Integracja w większe organizacje wydaje się nieunikniona. Tu jednak napotykamy wielką barierę wzajemnego zaufania.

Są wyjątki. Widzimy np. Podkarpacki Klub Biznesu, gdzie integrują się przedsiębiorcy z różnych branż.

Właśnie dlatego, że są z różnych branż, łatwiej o współpracę. W tej samej profesji każdy podejrzewa, że jako partner może coś stracić.

Jest koncepcja, by to banki pełniły funkcję integratora.

Integrującą i inicjującą rolę w dyskusji o kierunkach dalszego rozwoju może odegrać wiele podmiotów, organizacje rządowe, samorządowe czy również banki. Nie tylko w branży meblowej trzeba konsolidować małe podmioty, nie zawsze może to być akwizycja.

Czy w Polsce, prowadząc firmę, docenia się wiedzę?

Im bardziej wykształceni pracownicy, im większa jest ich świadomość i odpowiedzialność, tym lepsze są wyniki firmy. Nasze wejście na zagraniczne rynki trwało dość długo, właśnie ze względu na konieczność zdobycia wiedzy. Dziś mamy międzynarodowy zespół – działamy na europejskich rynkach, więc nie wystarczą informacje z Polski.


Pozostało jeszcze 80% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Komentarze (1)

  • JanB(2015-08-24 13:02) Zgłoś naruszenie 00

    Boryka się z tym problemem nie jedna firma. dobrym sposobem na poprawę wydajności będzie grywalizacja.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama