Drogi, koleje, systemy przesyłowe, energetyka, gospodarka odpadami. Jakie będą nasze priorytety i jakie inwestycje – tych tematów nie może zabraknąć na VII Europejskim Kongresie Gospodarczym.
Chociaż nowy unijny budżet oznacza większą koncentrację funduszy unijnych na wsparciu innowacyjności gospodarki i konkurencyjności firm, to wciąż duże środki będą dostępne na projekty z dziedziny infrastruktury, m.in. drogi, koleje, inwestycje w energetykę czy sieci szerokopasmowe. Do 2020 r. na przedsięwzięcia infrastrukturalne przeznaczono ponad 32 mld euro w 16 programach regionalnych oraz w programach krajowych. Najwięcej środków na infrastrukturę Polska przewidziała, podobnie jak w poprzedniej perspektywie, w programie Infrastruktura i Środowisko. – Program na lata 2014–2020 będzie w znacznym stopniu kontynuacją działań, które znamy z jego poprzedniej edycji w perspektywie 2007–2013, ale na znaczeniu zyskają m.in. energetyka czy działania na rzecz niskoemisyjnej gospodarki – podkreśla wiceminister infrastruktury i rozwoju Iwona Wendel.
Z funduszy PO IiŚ sfinansowane zostaną jednak przede wszystkim modernizacja i budowa dróg krajowych w ramach TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej), obwodnice i trasy wylotowe, ekologiczny transport publiczny, projekty z zakresu energetyki (np. infrastruktura przesyłania, magazynowania i dystrybucji gazu ziemnego, elektrownie wodne, wiatrowe), gospodarka odpadami i wodna, ochrona środowiska, ratownictwo medyczne (nowe oddziały ratunkowe w szpitalach, lotniska i lądowiska lotniczego pogotowia ratunkowego) oraz kultura.
Działania infrastrukturalne będą wspierane również z programu Polska Wschodnia (PO PW), skierowanego do pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Inwestycje w infrastrukturę, które mogą liczyć na dofinansowanie z PO PW, to budowa dróg w stolicach tych regionów, projekty kolejowe oraz dotyczące transportu publicznego.
– Nasz kraj pozostanie także największym placem budowy w Europie, jeśli chodzi o infrastrukturę szerokopasmowego internetu – zapowiadają przedstawiciele resortu.
Ponad 1 mld euro z programu Polska Cyfrowa (PO PC) trafi na upowszechnienie dostępu do szybkich łączy internetowych, co w praktyce oznacza finansowanie budowy sieci dostępowych. W resorcie zakładają, że dzięki unijnemu wsparciu wszyscy mieszkańcy Polski będą mieć w 2020 r. dostęp do internetu o przepustowości co najmniej 30 Mb/s, a połowa – co najmniej 100 Mb/s.
W Katowicach dyskusje skupią się wokół polityki Unii Europejskiej na lata 2014–2020. Omówione zostaną m.in. jej założenia, cele i priorytety, ale także główne inwestycje liniowe w Europie służące więcej niż jednemu krajowi. Chodzi oczywiście o gazociągi, energetyczne linie przesyłowe, transport, koleje i drogi oraz rolę i znaczenie unijnego programu Projektów Wspólnego Pożytku (Project of Common Interest).
Problematyka infrastruktury i inwestycji poruszona będzie również w czasie sesji tematycznych: drogowej, kolejowej, lotniczej, portowej oraz sesji poświęconej infrastrukturze krytycznej. W szczegółach eksperci przyjrzą się m.in. inwestycjom w drogownictwie w nowej perspektywie finansowej UE, polskiej sieci drogowej 2020–2030, docelowej strukturze i funkcjonalności polskiej sieci autostrad i dróg szybkiego ruchu, planowanym inwestycjom w sektorze infrastruktury kolejowej, a nawet perspektywie budowy kolei dużych prędkości w Polsce. Na te i inne tematy rozmawiać będą m.in. Rafał Baniak – podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa; Alexandrina Boyanova z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Zbigniew Rynasiewicz – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju RP, pełnomocnik rządu ds. zarządzania infrastrukturą drogową, i Artur Tomasik – prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.