Podejście Polaków do kwestii zakupów ewoluowało wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa. Obecnie oferta usług dla konsumentów znacznie się poszerzyła, a rola zakupów w określaniu własnego statusu została zmniejszona. Profesjonalne uprawianie sportu, usługi kosmetyczne, wyjazdy i inne płatne formy spędzania wolnego czasu spowodowały, iż zakupy przestały być jedyną formą określenia własnej pozycji.

Na co obecnie Polacy zwracają uwagę decydując się na dokonanie zakupu? Wyniki badania wskazują, że jako najważniejsze czynniki przy zakupie produktów spożywczych, ponad połowa respondentów wskazała: skład (53%) oraz jakość (51%), a niewiele mniej – promocję (49%). Również w przypadku tej kategorii produktów, coraz większe znaczenie ma lokalny patriotyzm: ponad 41% pytanych, stwierdziło, że chętniej wybierają produkty polskiego pochodzenia. Mniej istotne są certyfikaty pochodzenia i jakości umieszczane na opakowaniach produktów - jedynie 28% uczestników badania stwierdziło, że taka informacja na opakowaniu skłoniłaby ich do zakupu oferowanego towaru.

Marka produktu, jako determinant wyboru konsumenckiego wskazywana była najczęściej przy zakupie artykułów sportowych (42%) oraz często przy zakupie kosmetyków i odzieży (37%). Jeśli chodzi o rynek kosmetyczny, to aż połowa respondentów uznała, że najważniejsza jest jakość produktów, a oferowane promocje i producent są istotne dla niewielu ponad 30% pytanych. 

Coraz popularniejszym źródłem informacji o produktach jest internet, a także opinie znajomych kupującego. Opinie w internecie – jak wykazało badanie – są najistotniejsze przy zakupie produktów elektronicznych i spożywczych (35%) oraz umiarkowanie ważne przy zakupie artykułów sportowych (26%), zaś 29% badanych odpowiedziało, że zdanie bliskich jest dla nich ważne, zwłaszcza gdy zastanawiają się nad wyborem odpowiednich dla siebie kosmetyków.

- Różne czynniki decydują o wyborze produktów dla poszczególnych kategorii, ale niezmiennie – zawsze – liczy się dla polskiego konsumenta wysoka jakość, a niewielką wagę przywiązuje on do opakowania czy pochodzenia z zagranicy. Dlatego programy komunikacyjne powinny opierać na dowodach jakości, podkreślać, że marka oferuje to, co dla konsumenta dobre, może zdrowe, a niekoniecznie najładniejsze – podkreśla Małgorzata Majewska, Client Service Director departamentu Brand & Entertainment agencji On Board PR Ecco Network.

Ponadto, bez względu na kategorię produktową, dość ważny jest dla konsumentów producent. Około 30% respondentów deklaruje, że dokonując zakupu, patrzy nie tylko na markę, ale i producenta. 

Oprac. AB na podstawie materiałów prasowych