Aż 9 z 10 najlepiej postrzeganych sieci detalicznych na świecie oferuje zakupy przez Internet. Połowa z nich, ta najwyżej ceniona, działa tylko w sieci, reszta – również w tradycyjnych sklepach.

Spośród ośmiu krajów objętych badaniem, w sześciu pierwsze miejsce zajęła firma specjalizująca się w zakupach internetowych: najczęściej był to Amazon (w USA, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech), a w przypadku jego nieobecności na danym rynku - jego lokalny odpowiednik: Allegro w Polsce oraz Bol.com w Holandii. Podobnie było w 7. kraju - w Indiach, gdzie wysokie, drugie miejsce w ocenie konsumentów przypadło lokalnemu portalowi zakupowemu Flipkart.com

SZCZEGÓŁOWE WYNIKI BADANIA W POLSCE

Firmy oferujące zakupy internetowe zostały docenione przez klientów również w Polsce. W czołowej piątce rankingu znalazły się aż trzy firmy, które umożliwiają transakcje w sieci. Najlepiej ocenionymi przez klientów markami detalicznymi w Polsce zostały (w kolejności)

1. Allegro,

2. IKEA,

3. Rossmann,

4. Empik,

5. Biedronka.

Internetowa marka Allegro zwyciężyła w Polsce w aż 7 z 11 elementów oferty ocenianych przez konsumentów. Pierwsze miejsce przypadło jej w kategoriach: stosunek jakości do ceny, szerokość asortymentu, adekwatność produktów do potrzeb, wystrój i klimat sklepu, obsługa on-line, jakość obsługi, skłonność klienta do polecania firmy znajomym. Biedronka została oceniona najwyżej w kategorii niskie ceny, Alma Market – w kategorii jakość produktów, H&M – pod względem zgodności z najnowszymi trendami w modzie, a Rossmann – pod względem zaufania

Ocena polskich konsumentów dla marki Allegro była na tyle wysoka, że dało to tej polskiej firmie aż 4. miejsce na 457 miejsc w łącznym zestawieniu najlepiej ocenianych sieci detalicznych na świecie.

Do pierwszej 20. międzynarodowego rankingu trafiła również (na miejsce 19) druga polska marka – Empik. W pierwszej setce międzynarodowego rankingu znalazły się jeszcze trzy inne marki rodem z Polski: Biedronka (28. miejsce), Reserved (59. miejsce) oraz Alma Market (90. miejsce).

Poza wysoką pozycją w ocenie ogólnej, Allegro okazało się jedną z najlepszych marek na 8 badanych rynkach pod względem poszczególnych elementów oferty. Marka ta zdobyła 2. miejsce w międzynarodowym badaniu pod względem wystroju i klimatu sklepu / witryny (zaraz za Amazon), 3. miejsce pod względem szerokości oferty (za Amazon i eBay) i 5. miejsce pod względem stosunku jakości do ceny.

Piątka najwyżej cenionych marek (Allegro, IKEA, Rossmann, Empik i Biedronka) połączyła klientów o różnej zasobności portfela. Równie wysoko ocenili te marki konsumenci o miesięcznych dochodach powyżej 16 tys. PLN, jak i ci o dochodach poniżej 7 tys. PLN. Czołowa piątka firm była również atrakcyjna dla konsumentów mających diametralnie różny stosunek do ceny: lubią je klienci wrażliwi na cenę, neutralni wobec ceny, jak i ci, dla których cena nie jest istotna przy wyborze produktu 

Pod względem branż, najlepiej wypadły w polskim badaniu firmy z kategorii: zdrowie i uro-da (drogerie) oraz odzieżowo-obuwniczej. Najsłabiej wypadli: dystrybutorzy prasy, stacje benzynowe oraz sieci spożywcze. Te ostatnie – sieci spożywcze - były oceniane w Polsce średnio znacznie gorzej niż na rynkach zagranicznych. W branży handlu spożywczego zanotowano też największe różnice między poszczególnymi firmami.

Źródło: OC&C Strategy Consultants.