Gigantyczne zmiany na polskim rynku internetowym. Niemiecko-szwajcarski koncern wydawniczy Ringier Axel Springer ogłosił przejęcie największego polskiego portalu Onet.pl. Za 75 proc. udziałów w spółce zapłaci TVN 956 mln zł. To daje wycenę dla całego portalu w wysokości 1,27 mld zł.

Telewizyjna grupa zachowa mniejszościowe udziały, a Ringier Axel Springer wskoczy na pozycję lidera rynku, na którym roczne wydatki na reklamę wynoszą prawie 2 mld zł. W 2001 r. Onet miał w nim 12-procentowy udział.

Branża zastanawia się, czy sprzedaż Onetu wywoła kolejne przetasowania. Od dawna spekuluje się o sprzedaży Wirtualnej Polski. Wejście na giełdę rozważa Grupa O2, która złożyła w Komisji Nadzoru Finansowego prospekt emisyjny. – Dobra wycena Onetu może dawać nadzieję innym firmom, że ich cena też będzie dobra – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. Ale nie wiadomo, czy znajdzie się drugi taki gracz, który będzie chciał tyle zapłacić za wejście na rynek portali.

18,5 mln użytkowników i uprzywilejowana pozycja w pozyskiwaniu budżetów reklamowych na polskim rynku internetowym – takie będą efekty ogłoszonego wczoraj przejęcia przez Ringier Axel Springer AG największego polskiego portalu Onet.pl należącego od ponad dekady do TVN.

Niemiecko-szwajcarski koncern wydawniczy, który ma m.in. „Fakt”, „Newsweek” czy mniejszościowe udziały w Dzienniku Gazecie Prawnej, zapłaci za 75 proc. udziałów portalu 956 mln zł gotówką. Pakiet mniejszościowy zachowuje TVN.

Daje to wycenę całego portalu na poziomie 1,27 mld zł wobec wartości księgowej 1,37 mld zł. TVN, którego akcje zyskały w poniedziałek 2,5 proc., do 8,1 zł, poinformował, że będzie musiał zaksięgować 350 mln zł straty.

– To wysoka wycena – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. – Spodziewałem się, że całość może być warta najwyżej miliard złotych. W tym przypadku mamy wycenę odpowiadającą 13-krotności wyniku EBITDA. Yahoo wyceniane jest według wskaźnika 10 razy EBITDA – przypomina.

RAS będzie liderem

RAS będzie liderem

źródło: DGP

– Przejęcie Onet.pl to kamień milowy w historii naszej młodej firmy. Portal stanowi optymalne uzupełnienie naszej cyfrowej oferty – napisał do pracowników Florian Fels, prezes Ringier Axel Springer Media AG, który wcześniej był szefem polskiej spółki koncernu Axel Springer.

Dla grupy TVN sprzedaż Onetu to kolejny etap zmian. Wczorajszą transakcję poprzedziła sprzedaż platformy n i części udziałów telewizyjnego giganta francuskiego koncernowi medialnemu Vivendi. W obu przypadkach zgody wydać musi jeszcze Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.