Część wydawców zamierza zamknąć bezpłatny dostęp do wybranych działów, artykułów czy sekcji wideo. Inni - jak Polskie Radio - chcą czytelnikom, którzy wykupili abonament zaproponować dostęp do serwisu pozbawionego reklam. Do projektu przyłączyły się Agora SA, Murator SA, Ringier Axel Springer Polska, Polskapresse, Media Regionalne, Edytor oraz Polskiego Radio ze swoim internetowym serwisem informacyjnym. Wydawcy korzystać będą z systemu paywall słowackiej firmy Piano Media.
Miesięczny abonament za dostęp do płatnych treści wszystkich uczestniczących w projekcie wydawców kosztować ma 19,90 złotych, tygodniowy - 9,90 zł a roczny - 199 zł. 40 proc. z tej kwoty trafi do wydawcy, u którego użytkownik dokonał płatności. a 30 proc. do twórców systemu. Pozostałe 30 proc. zostanie podzielone pomiędzy właścicieli tych stron, które użytkownik odwiedzi w danym miesiącu.
Kampania informacyjna, przekonująca użytkowników do nowego systemu ruszyła w środę i potrwa co najmniej do 6 września, kiedy wspólne opłaty zostaną wprowadzone u wszystkich wydawców. W sierpniu zamknięty będzie dostęp do niektórych artykułów czy działów, jednak przez miesiąc dostęp do nich możliwy będzie po zarejestrowaniu się w systemie, bez żadnych opłat.
Wśród dostępnych jedynie po opłaceniu abonamentu treści znajdą się między innymi magazyny "Gazety Wyborczej" (Duży Format, Wysokie Obcasy i Magazyn Świąteczny), dział wideo serwisu muratorom.pl, kalkulatory dostępne na stronie poradnikzdrowie.pl, kronika kryminalna strony "Super Expressu" se.pl, treści wideo i analizy publikowane przez tytuły Mediów Regionalnych. Przedstawiciele Piano szacują, że łącznie w ramach platformy dostępne będzie ok. 10-15 proc wszystkich treści publikowanych przez włączone do systemu media.
Dodatkowo, w wielu wypadkach internauci, którzy wykupią abonament uzyskają dostęp do treści publikowanych tylko w papierowych wydaniach gazet i magazynów. Łącznie, systemem płatności objęte zostanie 27 stron dzienników ogólnopolskich i regionalnych, 14 magazynów oraz strona Polskiego Radia.
Piano Media to firma działająca również na rynkach słowackim i słoweńskim. Według szefów firmy to Polska będzie jednak prawdziwą próbą oferowanego przez Piano systemu. Prezes Tomas Bella twierdzi, że dzięki uruchomieniu systemu firma będzie mogła pokazać, jak dobrze działa on na dużych rynkach. "Jesteśmy już dobrze znani z naszych innowacji. Teraz pokażemy, że innowacje te są skalowalne" - dodał Bella.