statystyki

Reklamację na zagubioną przesyłkę można złożyć po 14 dniach

autor: Adam Makosz12.06.2008, 03:00
  • Wyślij
  • Drukuj

Jeśli towar kupiony w sieci długo do nas nie dociera, skontaktujmy się ze sklepem internetowym. Po upłynięciu czasu wymaganego na dostarczenie jej przez Pocztę Polską sprzedawca wypełni druk reklamacyjny. Poczta ma 14 dni na wyjaśnienie. Jeśli nie zmieści się w tym terminie, wyjaśnienie może przedłużyć się do miesiąca.

reklama



reklama


Klienci e-sklepów i bywalcy aukcji internetowych chcą ponosić jak najniższe koszty przesyłki. Muszą jednak pamiętać, że wybierając daną opcję przesyłki działają na własną odpowiedzialność.

Decydując się na najtańsze rozwiązania, trzeba być gotowym na nieterminową dostawę i niewielkie odszkodowania po zagubieniu paczki.

Po odszkodowanie

Sprzedawcy internetowi proponują zazwyczaj skorzystanie z wysyłki za pośrednictwem firmy kurierskiej. Wówczas każda przesyłka jest ubezpieczona i monitorowana w czasie transportu. Realizując zamówienie za pośrednictwem Poczty Polskiej, płacimy co prawda zdecydowanie mniej, ale ponosimy większe ryzyko.

W przypadku zagubienia lub uszkodzenia paczki, reklamację może zgłosić zarówno adresat, jak i nadawca przesyłki. W większości przypadków troszczą się jednak o to sprzedający. W razie nieterminowej dostawy, o tym fakcie w pierwszej kolejności powinniśmy zawiadomić sprzedającego. Wtedy będzie mógł zgłosić reklamację na Poczcie i po jej rozpatrzeniu wysłać towar ponownie lub zwrócić pieniądze.

135 zł odpowiedzialności

Odpowiedzialność finansowa sklepów internetowych w takim przypadku mieści się jednak w kwocie odszkodowania wypłacanego przez Pocztę. Za utratę przesyłki poleconej lub jej zniszczenie można się domagać do 50-krotności opłaty pobranej przez Pocztę Polską od nadawcy za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej. Jest to obecnie kwota 110 zł. Z kolei za utratę paczki pocztowej lub jej uszkodzenie możemy ubiegać się maksimum 10-krotności opłaty pobranej za jej nadanie przez Pocztę, tj. od 65 do 135 zł, jeśli paczka waży od 1 do 5 kg.

Należy pamiętać, że są to maksymalne stawki i zgłoszenie reklamacji nie jest równoznaczne z tym, że jeszcze zarobimy na zagubionej przesyłce.

Do 30 dni na rozpatrzenie

Zgodnie z regulaminem pocztowym, nadawca może złożyć reklamację niedoręczenia po upływie 14 dni od daty jej nadania i nie później niż 12 miesięcy od tego momentu.

Zgłoszenie reklamacji może nastąpić w formie pisemnej przy użyciu odpowiedniego formularza lub ustnie do protokołu w placówce pocztowej. Placówka przekazuje ją niezwłocznie do odpowiedniej jednostki, która w ciągu 14 dni od dnia jej otrzymania musi udzielić odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej albo informuje pisemnie reklamującego o niemożności udzielenia odpowiedzi na reklamację w tym terminie. Nie może on jednak przekroczyć 30 dni.

Odpowiedzialność kupującego

Kupujący w internecie powinni pamiętać o przepisach kodeksu cywilnego. Przewidują one, że jeżeli wydanie rzeczy przez sprzedawcę nastąpiło z chwilą przekazania jej przewoźnikowi, to w tym momencie przechodzi niebezpieczeństwo przypadkowej utraty przesyłki na kupującego. Jest on wtedy zobowiązany do zapłaty umówionej ceny, mimo że nie otrzymał przedmiotu sprzedaży.

Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, sprzedający ma jednak obowiązek wydać wszystkie dokumenty otrzymane jako dowód nadania przesyłki. Jest to ważne, gdy będziemy musieli osobiście dochodzić reklamacji od doręczyciela, a dowód nadania daje gwarancję, że miało ono miejsce.

JAK SKŁADAĆ REKLAMACJĘ

Co powinno zawierać pismo reklamacyjne:

• imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres zamieszkania albo siedzibę nadawcy lub adresata,

• rodzaj reklamowanej przesyłki;

• uzasadnienie reklamacji;

• kwotę odszkodowania (gdy reklamujący żąda odszkodowania);

• podpis reklamującego.

Co dołączyć do reklamacji:

• oryginał potwierdzenia nadania przesyłki lub przekazu;

• oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń - w przypadku przeniesienia uprawnień przez nadawcę na adresata;

• protokół sporządzony bezpośrednio przy przyjęciu uszkodzonej przesyłki rejestrowanej - w przypadku jej przyjęcia przez adresata, oraz opakowanie uszkodzonej przesyłki;

• oświadczenie o stwierdzeniu widocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej złożone bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki albo niewidocznych ubytków lub uszkodzeń.

4 mld przesyłek obsługuje rocznie Poczta Polska

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję


reklama


  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:GP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 18

  • 1: emilia z IP: 85.11.74.* (2014-06-23 07:04)

    najgorsze ***** jakie mogą być zero odpowiedzialności towar w paczce wart 1000 zl a te ***** dadzą ci 100 .jeżeli by by była powierzona taka kwota i ja ja gubię to zobowiązuję sie do oddania całości a te ***** nawet awizo zostawia w skrzynce gdy człowiek 24h na dobę w domu siedzi i a rentę czy list z sadu sąsiadce niepyajac o zdanie da bo mu tak łatwiej ...

  • 2: Ilona z IP: 193.34.0.* (2014-02-27 16:32)

    Poinformowano mnie, że przesyłka dotrze następnego dnia. Minęły cztery dni- jeszcze nie dotarła! Reklamować mogę dopiero po 14 dniach! Taki to priorytet !!!

  • 3: PYZA z IP: 46.190.103.* (2013-06-18 19:04)

    JUZ PONAD DWA TYGODNIE CZEKAM NA LIST Z POLSKI DO GRECJI Z POLSKI WYSZLA DO GRECJI NIE DOTARLA NO CHYBA IDZIE NA NOGACH A ZA LOTNICZY PLACE A MOWIA PROSZE CIERPLIWIE CZEKAC CO ZA

  • 4: BOŻENSA z IP: 80.50.235.* (2012-05-18 10:57)

    ja wysyłałam córce list polecony do Holandii i zaginął ?poszłam złożyłam reklama po 14 dniach czekam już ponad miesiąc i nic ,dziś byłam na poczcie i powiedzieli mi że czeka się 3 miesiące chodz wcześniej mówili że miesiąc to wreszcie kto kłamie.Wcześniej wysyłałam i było ok śmiech my obywatele mamy 14dni albo 7dni do odwołania się od pism a poczta 3 miesiące szok

  • 5: Zontus z IP: 83.9.112.* (2012-05-03 00:56)

    kiedyś wysyłałem przesyłkę z porcelanową filiżanką
    wykupiłem opcję "ostrożnie" dla przedmiotów kruchych, jak i specjalne naklejki informujące że zawartość jest szczególnie krucha
    pani na poczcie po naklejeniu na przesyłkę druku nadawczego "odłożyła ją" jak powiedziała
    w rzeczywistości rzuciła przesyłkę na podłogę bo nie chciało się jej wstać i przejść 2 metry
    odmówiono mi prawa do reklamacji, jak twierdziła kierowniczka poczty "przesyłka była źle zabezpieczona"

    pytanie
    co to jest opcja "ostrożnie kruche"

    po drugie
    poczta w przypadku reklamacji zwraca tylko do 400 zł
    wartość zawartości przesyłki to 9,300 zł
    czyli kolejny powód do odmowy reklamacji
    odpowiedz przyślijcie na Zontus1@wp.pl

  • 6: pit z IP: 95.175.25.* (2012-04-07 18:24)

    Poczta Polska nie jest zła mi przesyłkę zgubił kurier siódemki...

  • 7: WITOLD z IP: 178.235.211.* (2011-03-17 23:07)

    POCZTA POLSKA MA SLABA JAKOSC JSLUG ZAGINELY MI 2 PACZKI KTORE 3 MCE TEMU WYSLALEM DO USA

  • 8: Do: poirytowana bezdenną głupota klintów poczty z IP: 217.172.253.* (2010-09-16 13:43)

    Wtedy dajem znać osobom pracującym w sortowniach iż paczka jest wartościowa i zaginie na 100%. Jacy tam ludzie pracuja poczytaj sobie chociaż ogłoszenia propozycji pracy na poczcie na stanowisku sortowania. Nikt nie zaryzykuje "ostrożnie" po aferze w Łodzi.

  • 9: poirytowana bezdenną głupota klintów poczty z IP: 195.189.54.* (2010-06-16 15:24)

    Skoro macie problem, ze Wasze przesyłki ulegają zniszczeniu, opłaćcie sobie odpowiednią usługę komplementarną, tzw. "ostrożnie"; wtedy Wasza paczka jest chroniona i nie ma szans, aby do adresata nadeszła uszkodzona. Zrozumcie wreszcie, że pracownicy poczty nie mają obowiązku ani nawet czasu - cackać się z każdym pudełeczkiem jak z jajkiem, kiedy przez ich ręce przechodzi kilkaset takich paczek dziennie! Poza tym inna sprawa, że niektórzy potrafią wysyłać szkło w zwykłych papierowych opakowaniach albo perfumy w kopercie, a potem się żalą, że przedmioty potłukły się w transporcie.

  • 10: xv z IP: 83.238.198.* (2010-06-15 00:16)

    Wlasnie zaginela mi paczka,czekam co rozstrzygnie reklamacja.Z Azji szybciej do mnie doszla niż z Polski mimo prawie takich samych dat zamowienia.Nie wiem czy mam sie smiac czy wkurzac...jak może zniknac bez sladu...nie rozumiem!

reklama

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

reklama