statystyki

Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa na nowych zasadach

autor: Zbigniew Pinkalski11.04.2018, 07:28; Aktualizacja: 11.04.2018, 08:45
biznes, IT, komputer

Modyfikacja definicji tajemnicy przedsiębiorstwa spowoduje konieczność weryfikacji zarówno dotychczas zawartych umów, jak i stosowanych przez firmę wzorów umówźródło: ShutterStock

W zasadzie każdy przedsiębiorca posiada informacje, które mogą stanowić tajemnice przedsiębiorstwa – choć niestety nie każdy podmiot rynkowy ma tego świadomość i podejmuje odpowiednie działania, by informacje te chronić. Skuteczna ochrona nie jest zaś możliwa bez znajomości obowiązujących przepisów.

Dlatego też warto śledzić prace nad nowelizacją ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która stanowi implementację dyrektywy UE nr 2016/943 w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych. Opublikowana niedawno przez Ministerstwo Sprawiedliwości druga wersja projektu uwzględnia część uwag zgłoszonych w toku konsultacji społecznych. Biorąc to pod uwagę, można zakładać, że dokument najprawdopodobniej trafi do Sejmu w obecnym kształcie i że są duże szanse na jego uchwalenie (na co Polska ma termin do 9 czerwca br.).

Co nowego

Projekt wprowadza zmiany w trzech kluczowych obszarach. Po pierwsze, zmodyfikowana ma zostać dotychczasowa definicja tajemnicy. Zgodnie z jej nowym brzmieniem (zawartym w art. 11 ust. 2 projektu) „przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów, nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności”.

W stosunku do obowiązującej definicji, powyższa różni się tym, że jednoznacznie wskazuje, iż tajemnicą przedsiębiorstwa może być określony, szczególny zestaw danych, które jako taki zbiór nie są ogólnie znane lub łatwo dostępne. Przykładem takiego zestawu mogą być dane o promocji konkretnego przedsiębiorstwa, z których część dotycząca poszczególnych form prowadzonej reklamy i promocji jest z natury rzeczy powszechnie znana, jednakże w połączeniu z poufnymi danymi firmy o strategii i budżetowaniu, może prowadzić do powstania chronionego zbioru.

Istotniejsza różnica występuje pomiędzy istniejącym w obowiązującej definicji wymogiem, zgodnie z którym, aby tajemnica była chroniona, przedsiębiorca musi podjąć jedynie „niezbędne działania w celu zachowania ich poufności”, a obowiązkiem podjęcia działań „przy zachowaniu należytej staranności”, o których mówi projekt. Nowa przesłanka jest bardziej rygorystyczna i należy w związku z tym zakładać, że będzie wymuszała na przedsiębiorcach podjęcie dalej idących działań ukierunkowanych na zachowanie informacji w poufności, niż miało to miejsce dotychczas.


Pozostało jeszcze 79% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane