statystyki

Prezes Polskiej Agencji Kosmicznej: Uświadomić tych po drugiej stronie [WYWIAD]

autor: Maciej Miłosz04.04.2018, 07:29; Aktualizacja: 04.04.2018, 08:05
Ustawowym zadaniem POLSA jest „przyczynienie się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw z sektora kosmicznego”.

Ustawowym zadaniem POLSA jest „przyczynienie się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw z sektora kosmicznego”.źródło: ShutterStock
autor zdjęcia: Romolo TavaniShutterstock

Konkurencyjności nie wprowadzi się dekretem. Ale można stworzyć warunki do jej rozwoju - mówi dr Grzegorz Brona, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej, współzałożyciel Creotechu, największej polskiej firmy z sektora kosmicznego.

Jest pan współzałożycielem największego polskiego przedsiębiorstwa z branży kosmicznej i nagle zostaje pan szefem Polskiej Agencji Kosmicznej (POLSA) – państwowej instytucji, która niespecjalnie słynie z rzutkich działań. Po co to panu?

Chcę tutaj coś zmienić. Obecnie sektor kosmiczny, czyli firmy i instytuty badawcze, jest u nas mały i wciąż niewidoczny. A przy odrobinie dobrych chęci i koncentracji można na tym polu bardzo dużo osiągnąć. Dobrym przykładem jest Hiszpania, która – zaczynając w latach 90. – stała się europejską potęgą kosmiczną. Na innych polach, np. w przemyśle samochodowym, jest to trudne, bo te gałęzie są już mocno rozwinięte. A sektor kosmiczny jest nowy i można go ukształtować, łatwiej tu zaistnieć.

Na stronie POLSA w zakładce przemysł kosmiczny wymienionych jest... pięć firm. Na czym chce pan budować ten przemysł kosmiczny?

Firm biorących udział w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) jest kilkadziesiąt. W większości są małe, ale z olbrzymim potencjałem wzrostu. Taka Astronika robi ciekawe rzeczy związane z próbnikami, które są wysyłane na planetoidy czy na Marsa. Blue Dot Solutions to przetwarzanie danych satelitarnych i rozwiązania związane z systemem nawigacji satelitarnej GNSS. Jest wiele mających ambicję „przeskalowania się”, tylko czekają na impuls. Jak wstąpienie Polski do ESA w 2012 r. Teraz takim impulsem może być działanie państwa.

Ustawowym zadaniem POLSA jest „przyczynienie się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw z sektora kosmicznego”. Co tak naprawdę może zrobić państwo?


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane