statystyki

TSUE: Zmowa przedsiębiorstw może być także marketingowa

autor: Patryk Słowik13.02.2018, 08:59; Aktualizacja: 13.02.2018, 09:35
Niedopuszczalne jest porozumienie zmierzające do kształtowania popytu i podaży, na którym straci inna firma lub państwo

Niedopuszczalne jest porozumienie zmierzające do kształtowania popytu i podaży, na którym straci inna firma lub państwoźródło: ShutterStock

Przedsiębiorcy nie mogą fałszować opisu towaru, w tym jego specyfikacji, w celu kształtowania popytu i podaży – wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE. Takie porozumienia są niedozwolone.

Niedopuszczalne jest porozumienie zmierzające do kształtowania popytu i podaży, na którym straci inna firma lub państwo.

Takie działanie może być uznane za porozumienie zakazane ze względu na antykonkurencyjny cel – tak wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C 179/16. Formalnie dotyczył on rynku farmaceutycznego, ale eksperci mówią jednoznacznie: orzeczenie jest ważne dla wielu branż. Bez problemu będzie mógł się nim posiłkować prezes UOKiK przy ocenie, czy dane zachowanie przedsiębiorcy stanowi przekroczenie dopuszczalnych granic.

Sprawa, która zawisła przed trybunałem, dotyczyła sprzedaży leków okulistycznych Avastin i Lucentis. Dwa koncerny farmaceutyczne – Roche i Novartis – miały interes w tym, by zniechęcić lekarzy do przepisywania tańszego Avastinu. Zarabiali na przepisywaniu w to miejsce droższego Lucentisu.

Trybunał stwierdził, że to naruszenie prawa antymonopolowego. W tym wypadku stracił włoski podatnik. – Trudno nie zgodzić się ze stanowiskiem TSUE. Treść i kontekst ekonomiczny takiego porozumienia wskazuje na obiektywne istnienie antykonkurencyjnego celu, ponieważ zmierzało ono do sztucznego zmanipulowania popytu i wzrostu sprzedaży droższego produktu – komentuje dr hab. Konrad Kohutek, profesor Krakowskiej Akademii im. A. Frycza Modrzewskiego.

Doktor Szymon Syp z Crido Legal J. Ziółek i Wspólnicy zwraca z kolei uwagę na to, że wyrok do serca powinni sobie wziąć przede wszystkim producenci sprzętu RTV/AGD i z branży kosmetycznej.


Pozostało jeszcze 85% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane