statystyki

Oszukiwanie na odzysku opakowań może słono kosztować

autor: Bartosz Draniewicz02.01.2018, 10:15; Aktualizacja: 02.01.2018, 11:13
Unieważnienie będzie możliwe w przypadku, gdy wykazano niezgodność informacji dotyczących zagospodarowania odpadów opakowaniowych zawartych w tych dokumentach ze stanem faktycznym

Unieważnienie będzie możliwe w przypadku, gdy wykazano niezgodność informacji dotyczących zagospodarowania odpadów opakowaniowych zawartych w tych dokumentach ze stanem faktycznymźródło: ShutterStock

Marszałkowie zyskali prawo unieważnienia fikcyjnych dokumentów poświadczających odzysk odpadów u recyklera. Sporządzający na ich podstawie sprawozdania będą musieli złożyć korektę

W poniedziałek weszła w życie ustawa z 12 października 2017 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2056 – dalej: nowelizacja). Wprowadziła liczne zmiany do ustawy z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1863; dalej: ustawa). Jedną z istotniejszych, którą dotkliwie mogą odczuć przedsiębiorcy wprowadzający produkty w opakowaniach, jest prawo unieważniania przez marszałka województwa w drodze decyzji administracyjnej dokumentów DPO, DPR, EDPO lub EDPR (czyli tzw. kwitów wystawianych m.in. przez firmy zajmujące się odzyskiem lub recyklingiem [ramka]).

Co będzie mógł unieważnić marszałek

DPR – dokument potwierdzający recykling odpadów opakowaniowych, w tym określający masę tych odpadów i sposób ich recyklingu,

DPO – dokument potwierdzający inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych, w tym określający masę tych odpadów i sposób ich odzysku,

EDPR – dokument potwierdzający odpowiednio eksport odpadów opakowaniowych albo wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych w celu poddania ich recyklingowi, w tym określający masę tych odpadów,

EDPO – dokument potwierdzający odpowiednio eksport odpadów opakowaniowych albo wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych w celu poddania ich innemu niż recykling procesowi odzysku, w tym określający masę tych odpadów.

Unieważnienie będzie możliwe w przypadku, gdy wykazano niezgodność informacji dotyczących zagospodarowania odpadów opakowaniowych zawartych w tych dokumentach ze stanem faktycznym. Konsekwencją unieważnienia będzie obowiązek skorygowania sprawozdań o odpadach opakowaniowych, które powstały w oparciu o nie. A to będzie się nierzadko wiązało z wymogiem uiszczenia opłaty produktowej. Mówiąc inny słowami, wadliwa praktyka wystawiania dokumentów przez tzw. recyklerów będzie uderzała w ich kontrahentów, którzy są zobowiązani do osiągnięcia odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Prawo do podważenia złożonych dokumentów wprowadza nowo dodany do ustawy art. 53 ust. 4a. Kolejne ustępy tego przepisu mówią o dalszych konsekwencjach takiej decyzji: obowiązku złożenia skorygowanych sprawozdań, które były oparte na unieważnionych dokumentach oraz ewentualnym obowiązku wniesienia opłaty produktowej. [wydzierka]


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane