statystyki

O zakupach decydują emocje

autor: Elżbieta Rutkowska04.10.2017, 07:56; Aktualizacja: 04.10.2017, 10:41
Najbardziej niebanalne kreacje powstają, gdy ich twórcy wybiorą trzeci – najambitniejszy i najkosztowniejszy – sposób wywołania emocji

Najbardziej niebanalne kreacje powstają, gdy ich twórcy wybiorą trzeci – najambitniejszy i najkosztowniejszy – sposób wywołania emocjiźródło: ShutterStock

Grając na uczuciach odbiorców, można zwiększyć skuteczność kampanii reklamowej. Efekt jest tym silniejszy, im dalej odchodzi się od bezpiecznych szablonów.

Reklama


Skuteczny komunikat reklamowy musi być prosty, zaadresowany do właściwej grupy docelowej i powinien się wyróżniać w tłoku komunikacyjnym. Łatwiej zostaje dostrzeżony i głębiej zapadnie w pamięć, jeśli wzbudzi emocje.

– To, czy lubi się daną markę, często jest decydujące przy półce sklepowej czy nawet zakupach internetowych – uważa Marcin Gaworski, partner i dyrektor zarządzający w agencji 180heartbeats + JUNG v MATT oraz juror konkursu Effie Awards 2017. Jego zdaniem rozsądne uzasadnienie takiego, a nie innego zakupu dorabiamy sobie często już po transakcji podyktowanej emocjami. – Decyzje konsumentów nie są oczywiście pozbawione racjonalności – zastrzega inny juror Effie, Igor Kaleński, prezes BBDO Warszawa. – Każdy z nas bierze pod uwagę takie czynniki, jak: cena, spodziewana jakość, gwarancja, skład, warunki zakupu. Jednak wpływ czynników emocjonalnych jest ogromny i szybko rośnie w społeczeństwie, w którym podstawowe potrzeby są zaspokojone. Wzruszenie, śmiech, a także strach potrafią przełamywać naturalny opór wobec czysto racjonalnych argumentów. Nasz sceptycyzm konsumencki i myślenie oparte na racjonalnych kryteriach zostają dzięki emocjom osłabione – dodaje Kaleński.

Jak wykorzystać uczucia w reklamie? – Umiejętne budowanie emocji sprawia, że marki oferują znacznie więcej, niż wynikałoby to z ich cech fizycznych i funkcjonalnych właściwości. Po drugie, emocje nie są tylko towarem, wartością, którą możemy dostarczać, ale także narzędziem komunikacji – stwierdza Kaleński.


Pozostało jeszcze 70% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama