statystyki

Zmowa dostawcy z pracownikiem sieci nie znosi bezprawności opłat półkowych

autor: Michał Culepa23.03.2017, 20:00
sklep, market, hipermarket, zakupy, handel

Kwoty były dość wysokie, przekraczające nawet 1/3 obrotu firmy Michała R.źródło: ShutterStock

Sam fakt skorumpowania przez dostawcę jednego z pracowników sieci hipermarketów nie powoduje, że sieć ta nie poniesie odpowiedzialności za stosowanie w umowie opłat półkowych. Taki wniosek płynie z wyroku Sądu Najwyższego.

Reklama


Sprawa zaczęła się od tego, że Michał R., prowadzący firmę handlującą kosmetykami, zażądał od spółki A, właściciela ogólnopolskiej sieci hipermarketów, zapłaty ponad 5,3 mln zł. Na kwotę tę składały się bezprawnie pobrane opłaty za wprowadzenie towaru do sklepów sieci oraz za działania promocyjne i marketingowe. Umowa, jaką Michał R. podpisał ze spółką A., przewidywała bowiem konieczność uiszczenia wielu opłat i należności, których pobieranie jest zakazane na mocy art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.). Są to tzw. opłaty półkowe.

Kwoty były dość wysokie, przekraczające nawet 1/3 obrotu firmy Michała R. Jednak w toku procesu okazało się, że sprawa ma drugie dno. Mianowicie dostawca miał wejść w porozumienie z Przemysławem R., pracownikiem spółki A. odpowiedzialnym za zamówienia i dystrybucję kosmetyków w marketach pozwanej. Dzięki temu firma Michała R. rzekomo zmonopolizowała dostawy tego typu towarów dla sklepów sieci A. Przemysław R. miał bowiem kierować wszystkich producentów i dystrybutorów kosmetyków wyłącznie do firmy Michała R., blokując dostęp do sieci innym dostawcom. Dzięki temu firma pana R. miała ustalać wyższe ceny towarów i uzyskiwać korzystne warunki dostaw – mimo ponoszenia zabronionych opłat półkowych.


Pozostało jeszcze 51% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama