A zatem czym w rzeczywistości jest monitoring floty pojazdów? W zasadzie można podsumować, jako inteligentne systemy umożliwiające zarządzanie zarówno mobilnymi jak i stacjonarnymi zasobami firmy oraz pracownikami w terenie.

Kryje się za ta tym przede wszystkim poszerzenie wiedzy o własnych zasobach firmy tak, aby wdrożyć maksimum efektywności wykorzystania posiadanych samochodów, maszyn czy urządzeń w powiązaniu z posiadanymi zasobami ludzkimi.

Wyobraźmy sobie, że firma posiada flotę 15 pojazdów, wykorzystywanych do transportu w szeroko pojętej logistyce. De facto właściciel posiada wiedzę, co do ich wykorzystania, wie co, gdzie i kiedy przewożą oraz w jakim czasie będą znów gotowe do działania. Oczywiście to tylko iluzja, gdyż podczas transportu mogą pojawiać się nieprzewidziane sytuacje, które opóźnią załadunek. Nie mówimy tu już o wypadkach na drodze czy braku elementarnego poczucia sumienności przez samych pracowników. Są już dostępne urządzenia, tanie i proste w użytkowaniu takie jak BRUMGO, które o samochodzie, przebytej trasie etc powiedzą w zasadzie wszystko. To właśnie urządzenia komunikują się z Data Center, które po przetworzeniu udostępnia je aplikacji działającej na komputerze, smartfonie czy tablecie oferują błyskawiczny podgląd pozycji pojazdów z dostępem do kluczowych parametrów oraz sposobu użytkowania samochodów przez kierowców. Aplikacja powiadamia o aktualnych trendach floty – pojawi się także informacja, jeżeli będzie działo się coś złego.
Geotik w swojej ofercie posiada szerokie portfolio produktów dopasowanych do potrzeb Klientów oczekujących znacznie więcej niż tylko lokalizacja i są to produkty TiMS, GpsGuardian.

Jednym słowem bez ww. systemów pracodawca nic nie wie o swojej flocie, nie jest przygotowany na sytuacje kryzysowe – a to może decydować o jego być czy nie być w biznesie.

Kiedy mówimy o monitoringu floty najważniejszym i kluczowym czynnikiem wskazywanym przez ekspertów jest oszczędność paliwa. I nie chodzi tu o tak skrajne przypadki jak kradzieże paliwa. Posiadając system monitoringu możemy przede wszystkim wyznaczać najbardziej optymalną trasę dla kierowcy, tak, aby transport nie ugrzązł w notorycznych na polskich drogach korkach.

Nie sposób też nie wspomnieć o oszczędnościach na zakupie polis ubezpieczeniowych dla służbowych aut. Firma Geotik we współpracy z Delta Broker wprowadziła nowoczesny system kalkulacji składek w oparciu o indywidualną ocenę ryzyka. Klienci mogą liczyć nawet na 30% obniżki w porównaniu do aktualnej oferty ubezpieczycieli.

W przypadku klientów flotowych sposób obliczania ubezpieczenia jest rozbudowany i dotyka wielu aspektów zarządzanej floty. Czynnikami wpływającymi na wysokość obniżki są: średnie wartości szkody i ich częstotliwość, wiek i rodzaj pojazdów, sposób i miejsce wykorzystania pojazdów oraz wskaźnik szkodowości, czyli stosunku wartości szkód do wysokości płaconej składki. Ostatni z nich jest najbardziej skrupulatnie weryfikowany w procesie ustalania wysokości składki.

Ponadto znaczący wpływ na kwotę ubezpieczenia mają też sami managerowie floty, bowiem z racji indywidualnego toku ustalania stawek ich zdolności negocjacyjnie mogą przeważyć szalę. - Współpraca Geotik z Delta Broker umożliwi klientom otrzymanie oferty wdrożenia systemu monitoringu GPS wraz z kompleksowym wsparciem przez brokera w zakresie negocjacji stawek ubezpieczenia. Jak to działa? System monitoruje wybrane parametry pracy pojazdu w celu ustalenia indywidualnego stylu jazdy kierowcy. Końcowa ocena jest wyznaczana na podstawie 6-składowych, każda z nich jest obliczana na podstawie innego zestawu atrybutów pracy pojazdu: płynność jazdy, eksploatacja silnika, praca na biegu jałowym, przestrzeganie czasu pracy, unikanie gwałtownych manewrów, przestrzeganie ograniczeń prędkości. Każde przekroczenie dopuszczalnego zakresu obniża końcową ocenę kierowcy i tym samym wpływa na ocenę ubezpieczyciela. - komentuje Piotr Majewski wiceprezes spółki Geotik.

Warto wskazać, że sam monitoring to bardzo często element kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem. Przykładem może być firma Procter&Gamble, światowy koncern w zakresie produkcji dóbr konsumpcyjnych. Wprowadzone tam systemy opierają się już o szeroko pojęte Big Data. Dzięki wykorzystaniu danych ze swoich pojazdów ograniczają do minimum straty wynikające z braków lub nadwyżek magazynowych. W każdej sekundzie system wie ile samochodów i gdzie musi wysłać z ładunkiem, aby nie tworzyć bezpodstawnych przestojów w logistyce.

Na koniec warto zaznaczyć kwestię bezpieczeństwa, która powinna interesować przedsiębiorcę z wielu powodów. Pełen monitoring bieżącej lokalizacji pojazdów i maszyn daje firmie wiedzę o każdym nieplanowanym przestoju samochodu, informując o tym za pośrednictwem sytemu. Pracodawca ma możliwość bezpośredniego kontaktu z kierowcą w każdej takiej sytuacji, aby sprawdzić, co jest przyczyną takiej sytuacji. Tym samym wspomniana wyżej „inwigilacja” to nic innego jak kwestia ochronna tak naszego ładunku jak i pracownika. Dodatkowo w przypadku awarii auta, szybkość, z jaką przedsiębiorca może zareagować na tego typu sytuację jest nieoceniona. Wybrany system musi być nowoczesny i łatwy w zarządzaniu. Oczywiście powinien być dostępny na urządzenia mobilne. Klienci podejmując decyzję o wyborze dostawcy usług telematycznych powinni zwrócić szczególną uwagę na jakość montowanych urządzeń w pojazdach ponieważ to właśnie one współpracują z aplikacją generując korzyści wymierne i nie wymierne. Wysoka jakość urządzeń ma wpływ na jakość świadczenia usługi na najwyższym poziomie przez cały okres współpracy z Klientami. Zdalny dostęp do urządzeń w sytuacjach awaryjnych jest tak bardzo istotny, a urządzenia ofertowane przez Geotik mają właśnie taką możliwość - komentuje Bogdan Kwiatkowski, Dyrektor Biura Sprzedaży Geotik Sp. z o.o.

Jakie jeszcze korzyści przynosi wykorzystanie monitoringu floty pojazdów
1. Ciągła analiza wykorzystania parku maszyn roboczych, floty
transportu ciężarowego lub samochodów osobowych – dzięki temu mamy pełny pogląd o amortyzacji pojazdów, dacie kończącego się ubezpieczenia, ewentualnych naprawach okresowych czy możliwych awariach.
2. Wszystko odbywa się za pośrednictwem aplikacji internetowej z danymi typu "real time", która umożliwia modułowe poziomy dostępu, prezentuje wykresy graficzne oraz raporty w różnych formatach. Dostęp do danych jest możliwy z dowolnego miejsca korzystając z przeglądarki internetowej.
3. Dzięki takiemu monitoringowi uzyskujemy możliwość rozliczania pracy innych urządzeń zintegrowanych z pojazdami i maszynami, jak i automatycznego rozliczania czasu pracy kierowców i operatorów.
4. Zarządzanie obiegiem paliwa w przedsiębiorstwie poprzez zastosowanie
modułu tankowań do wsparcia rozrachunków finansowo-księgowych,
5. Generowane raporty stanowią gotową dokumentacje dla Urzędu Skarbowego i ułatwią odliczenie do 100 proc. VAT od pojazdu firmowego.
6. Możliwość obniżenia składki ubezpieczeniowej.

Artykuł powstał przy współpracy z: