Podczas Kongresu Nowej Mobilności, Dr Anita Sengupta, inżynier aerokosmiczny z doświadczeniem w pracy nad misją na Marsa, podzieliła się swoimi przemyśleniami na temat wpływu technologii kosmicznych na walkę ze zmianami klimatycznymi. Rozmowa skupiła się na innowacjach technologicznych, które rozwijane są w ramach eksploracji kosmosu, ale mogą znaleźć praktyczne zastosowanie tutaj na Ziemi, zwłaszcza w kontekście dekarbonizacji transportu.
Jak misja na Marsa może pomóc w walce z globalnym ociepleniem?
Dr Sengupta podkreśliła, że jednym z najważniejszych aspektów programu kosmicznego jest konieczność rozwiązywania niezwykle trudnych wyzwań technicznych. Wymaga to opracowania nowych, innowacyjnych technologii, które mogą mieć zastosowanie nie tylko w kosmosie, ale również na Ziemi.
„Program kosmiczny musi opracowywać technologie związane z bezemisyjną energią oraz efektywnym zużyciem zasobów, a wiele z tych technologii, które powstają z myślą o misjach na Marsa, wraca na Ziemię” – tłumaczy Dr Sengupta. Przykładem mogą być paliwa wodorowe oraz technologie oparte na ogniwach paliwowych, które mogą znaleźć zastosowanie w różnych dziedzinach, od lotnictwa po motoryzację.
Jednym z wyzwań, na które zwróciła uwagę, jest również konieczność lekkich i efektywnych energetycznie rozwiązań, które są kluczowe nie tylko w kosmosie, ale również na Ziemi, gdzie ograniczenie zużycia energii i zasobów jest jednym z priorytetów walki ze zmianami klimatu.
Dekarbonizacja lotnictwa – wyzwania i przyszłość Lotnictwo, jak podkreśla Dr Sengupta, jest jedną z kluczowych dziedzin, w której technologie kosmiczne mogą przyczynić się do znacznej redukcji emisji. Obecnie największym wyzwaniem w dekarbonizacji lotnictwa jest opracowanie skutecznych systemów napędu elektrycznego. „Baterie są za ciężkie, by mogły być stosowane w lotnictwie na szeroką skalę, dlatego konieczne jest opracowanie alternatywnych technologii, takich jak ogniwa paliwowe na wodór” – wyjaśnia.
Opracowanie technologii o wysokiej gęstości energetycznej, które będą jednocześnie lekkie i trwałe, jest kluczowym wyzwaniem dla inżynierów pracujących nad dekarbonizacją lotnictwa. Oprócz technologii, które muszą być wydajne, muszą być również opłacalne, aby mogły być masowo stosowane w przemyśle lotniczym.
Lotnictwo a zerowa emisja – przyszłość wakacji bez śladu węglowego Dr Sengupta wspomniała również, że jednym z aspektów podróżowania jest nasze pragnienie, aby móc cieszyć się wakacjami bez negatywnego wpływu na środowisko. Wprowadzenie bezemisyjnych technologii w lotnictwie pozwoliłoby na realizację marzeń o podróżach wakacyjnych bez generowania śladu węglowego. „Jeśli uda nam się zelektryfikować lotnictwo i sprawić, że będzie ono bezemisyjne, będziemy mogli cieszyć się wakacjami bez żadnych wyrzutów sumienia związanych z emisjami dwutlenku węgla” – zaznacza.
Rozwój technologii kosmicznych, takich jak te opracowywane w ramach misji na Marsa, może mieć kluczowe znaczenie w walce ze zmianami klimatycznymi. Innowacje te, szczególnie w obszarze napędów wodorowych i ogniw paliwowych, mogą przyczynić się do dekarbonizacji lotnictwa i innych gałęzi transportu. Misja na Marsa nie jest więc tylko eksploracją kosmosu, ale również szansą na rozwój technologii, które mogą pomóc Ziemi w ograniczeniu emisji i stworzeniu bardziej zrównoważonej przyszłości.