Prowadzenie biznesu w sieci wiąże się ze spełnieniem określonych obowiązków dotyczących bezpieczeństwa transakcji, prywatności klientów a także udostępniania informacji o usługodawcy i charakterze działalności.
.
1
Informacje o usłudze
Zgodnie z ustawą, usługodawca ma obowiązek przedstawić usługobiorcy informacje o W przypadku osób fizycznych, o prawie do wykonywania zawodu uzależnionym od spełnienia wymagań z innych ustaw, należy podać także:
- dane pełnomocnika, jeśli taki został ustanowiony,
dane samorządu zawodowy, do którego należy usługodawca,
- tytuł zawodowy, którego używa, oraz państwo, w którym został on przyznany,
- numer w rejestrze publicznym, do którego jest wpisany wraz ze wskazaniem nazwy rejestru i organu prowadzącego rejestr,
- informację o istnieniu właściwych dla danego zawodu zasad etyki zawodowej oraz o sposobie dostępu do tych zasad i funkcji i celu oprogramowania lub danych niebędących składnikiem treści usługi, wprowadzanych przez usługodawcę do systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca (art. 6).
ShutterStock
2
System teleinformatyczny
Ustawa jako system definiuje zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych poprzez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci. Może to być na przykład sklep internetowy, poprzez który dokonywane są zakupy i wymieniane informacje między klientem a przedsiębiorcą. Ustawa zobowiązuje usługodawcę do umożliwienia usługobiorcy nie odpłatnego korzystania z usługi przez internet, z zapewnieniem prywatności komunikacji i wymiany informacji, w szczególności poprzez odpowiednie techniki kryptograficzne, a także jednoznaczną identyfikację stron usługi. Ponadto usługodawca pozwala na zakończenie w każdej chwili korzystania z usługi świadczonej drogą elektroniczną
ShutterStock
3
Bezpieczeństwo
Przedsiębiorca świadczący usługi przez internet, zgodnie z przepisami ma obowiązek zapewnić usługobiorcy dostęp do aktualnej informacji o:
1) szczególnych zagrożeniach związanych z korzystaniem z usługi świadczonej drogą elektroniczną,
2) funkcji i celu oprogramowania lub danych niebędących składnikiem treści usługi, wprowadzanych przez usługodawcę do systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.
ShutterStock
4
Regulamin świadczenia usług
Usługodawca ma obowiązek przygotowanie regulaminu odpowiadającego przepisom obowiązującego prawa. Regulamin powinien zostać udostępniony nieodpłatnie przed zawarciem umowy i na każde żądanie. Jeżeli stanie się inaczej, usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione. Regulamin powinien zawierać informacje m.in. o:
- rodzaju i zakresie oferowanych usług,
- warunkach ich świadczenia,
- zawieraniu umów między sklepem a internautami,
- trybie postępowania reklamacyjnego,
- zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych klientów
ShutterStock
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama