„Cyfrowy wyścig zbrojeń – kto wygra walkę o innowacje?” to tytuł panelu, w którym wzięli udział: Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska, Valéry Gaucherand, prezes L’Oréal Polska, Adam Sawicki, group senior vice president - digital w Warner Bros. Discovery oraz Dariusz Piotrowski, dyrektor generalny polskiego oddziału DELL Technologies.

Choć sztuczna inteligencja tak naprawdę jest z nami od wielu lat, to dopiero udostępnienie do powszechnego użytku chata GPT amerykańskiej firmy Open AI w listopadzie 2022 r. zainicjowało szeroką publiczną dyskusję. Wkrótce na rynku pojawił się m.in. DeepSeek, czyli chiński model sztucznej inteligencji, a Europa zaczęła głośniej mówić o potrzebie innowacji na Starym Kontynencie. Co jest najważniejsze w tym wyścigu? Jakie płyną z tego wnioski?

Inwestycje w talenty i technologie

Liudmila Climoc zwróciła uwagę na tempo zachodzących w świecie zmian i na wymuszoną przez to szybkość reakcji biznesu czy administracji państwowej.

Myślę, że wszyscy znamy to uczucie satysfakcji, kiedy odkrywamy nowe możliwości technologiczne, ale nieraz też poczucie, że za nimi nie nadążamy. Dla Orange niezwykle ważne jest inwestowanie w talenty i upewnienie się, że mamy stos technologiczny (zestaw technologii i narzędzi), który będzie odpowiadał na te potrzeby – podkreśliła prezeska Orange Polska. – Chodzi o to, by nasze dane były dobrze przygotowane do pracy dla nas i abyśmy byli w stanie ustawić algorytmy uczenia maszynowego pracujące nad nimi. Zatem przed właściwym wykorzystaniem AI najpierw trzeba przygotować swoje bazy, swoją infrastrukturę, a to wymaga czasu – podsumowała.

Liudmila Climoc wskazała, że najbardziej zaawansowanymi w AI firmami są te, które inwestują w infrastrukturę. To ważne zwłaszcza w przypadku sektorów zasobnych w dane, jak telekomunikacja, bankowość, ubezpieczenia czy handel detaliczny.

Jakie są kryteria sukcesu lub porażki w tym cyfrowym wyścigu? Jak zauważył Dariusz Piotrowski, kluczowe są środki finansowe.

– AI jest zdefiniowane poprzez trzy obszary: algorytmy, dane i siłę obliczeniową komputerów. Do tworzenia algorytmów potrzeba talentów, a na szczęście w Polsce mamy ich sporo. W przypadku danych kluczowa jest ich ilość, czystość oraz to, na ile jesteśmy w stanie je analizować i zabezpieczyć. Jeśli idzie o moc obliczeniową – tu potrzeba środków finansowych – mówił dyrektor DELL Technologies.

Bezpieczeństwo i zaufanie

– W rozwoju AI kluczowe jest zaufanie i odpowiedzialność – podkreślał z kolei Valéry Gaucherand. – Jako firma oferujemy produkty i doświadczenia, którym odbiorcy mają ufać. A około połowa populacji ma problemy z zaufaniem do sztucznej inteligencji – trochę więcej w Europie i Azji niż w Ameryce. To jest duże wyzwanie – mówił.

Prezeska Orange Polska poruszyła też kwestię cyberbezpieczeństwa.

Im bardziej jesteśmy połączeni z internetem, tym bardziej wzrasta ryzyko cyberataków. Bezpieczeństwo cyfrowe to jedno z wyzwań, bo widzimy, że zagrożenia rosną wykładniczo. Obecnie dużo w nie inwestujemy; tego wymaga zaufanie użytkowników – podkreśliła Liudmila Climoc.

Zwróciła również uwagę na konieczność regulacji dotyczących rozwoju i zastosowania sztucznej inteligencji.

– Oczywiście jesteśmy świadomi wad nadmiernej regulacji w niektórych sektorach, ale myśląc o przyszłym cyfrowym dobrobycie, trzeba się zastanowić, czy będziemy w stanie w Europie zapewnić takie środowisko dla firm i konsumentów, aby czuli się bezpiecznie w internecie. Jest to jedno z wyzwań, przed którymi staniemy – oceniła.

Trzeba eksperymentować

Dariusz Piotrowski przypomniał, że GPTs (Generative Pre-trained Transformers) to technologie ogólnego przeznaczenia i że wiążą się z nimi wielkie możliwości.

W czasach, gdy wynaleziono elektryczność, nikt nie podejrzewał, że doprowadzi ona do wynalezienia ekranów, jakimi się dzisiaj posługujemy. Mamy teraz dostępną technologię ogólnego przeznaczenia i od każdego z nas zależy jej wykorzystanie. Niełatwo powiedzieć, który przypadek użycia będzie najlepszy dla twojej firmy dzisiaj, ale musimy eksperymentować – przekonywał.

– W Orange stworzyliśmy przestrzeń do eksperymentowania, co zaowocowało ponad 140 projektami związanymi ze sztuczną inteligencją w różnych dziedzinach, takich jak interakcje z klientami, cyfrowe rozwiązania, zarządzanie wartością klienta czy niezawodność sieci – mówiła z kolei Liudmila Climoc.

Adam Sawicki akcentował etyczną stronę cyfrowego wyścigu.

– Staramy się mieć człowieka w centrum, ponieważ pod koniec dnia nowe narzędzia powinny służyć ludzkości – powiedział. – AI, podobnie jak każdy wynalazek, można używać w pozytywny lub złośliwy sposób. Pytanie brzmi, gdzie kończy się ludzka odpowiedzialność przy całej dostępności narzędzi. To jest część etyczna, część regulacyjna, która w ogóle nie nadąża za postępem. Stany Zjednoczone ścigają się bardzo szybko i próbują rozgryźć, co będzie dalej. Chiny robią to bardzo powoli, ale cicho, poza radarem i jednocześnie mają długoterminową strategię. Europa próbuje z kolei inwestować i stymulować inwestycje, ale spowalnia ją myślenie o prawach człowieka – zauważył.

Na istniejący dylemat zwrócił uwagę Valéry Gaucherand.

– Jesteśmy w momencie, w którym istnieje napięcie między potrzebą szybkości, potrzebą skali a utrzymywaniem przed oczami celu. Musimy stworzyć rozwiązania uwzględniające te trzy czynniki – podsumował. TB

ikona lupy />
Materiały prasowe