System e-Doręczenia zastąpi docelowo inne formy korespondencji, w tym papierową urzędową, a także tę prowadzoną przez ePUAP. To jednak dopiero początek zmian, które niesie za sobą ta technologiczna rewolucja.

Przyszłość e-doręczeń w Polsce zapowiada się obiecująco, szczególnie w kontekście rosnącej cyfryzacji usług publicznych oraz oczekiwań społeczeństwa dotyczących szybszej, bezpieczniejszej i bardziej ekologicznej komunikacji. Można się spodziewać, że z czasem e-doręczenia staną się standardem nie tylko dla urzędów i przedsiębiorców, lecz także dla większej grupy obywateli.

– Integracja e-Doręczeń z innymi usługami cyfrowymi, takimi jak platformy e-Obywatela, systemy ERP, CRM i inne narzędzia używane w przedsiębiorstwach oraz administracji, może znacznie zwiększyć efektywność i obniżyć koszty operacyjne. Automatyzacja wielu procesów dzięki tej integracji pozwoli na bardziej efektywne zarządzanie korespondencją i dokumentami – zauważa Paweł Wojtaszyk, kierownik produktu e-Doręczenia w Asseco Data Systems S.A.

Kluczowymi wyzwaniami dla wdrożenia usługi wydają się jednak adaptacja i edukacja użytkowników e-Doręczeń. W szczególności małe i średnie firmy oraz osoby mniej zaznajomione z technologią mogą napotkać trudności w adaptacji do nowych form komunikacji. Dlatego edukacja użytkowników oraz wsparcie w procesie migracji do cyfrowych form komunikacji będą niezbędne. Mogą im w tym pomóc personalizacja i automatyzacja e-Doręczeń jako kolejny krok w przyszłości tej usługi.

– Możliwość automatycznego przetwarzania dokumentów, generowania odpowiedzi i zarządzania korespondencją w czasie rzeczywistym może znacznie usprawnić procesy komunikacyjne. Systemy korporacyjne firm i instytucji zintegrowane z e-Doręczeniami mogą w przyszłości wykorzystywać sztuczną inteligencję do automatycznego tworzenia odpowiedzi na pisma, analizowania treści i automatycznego przypisywania zadań związanych z przekazywaniem korespondencji do odpowiednich osób czy działów – zauważa Paweł Wojtaszyk. Ponadto integracja AI z e-Doręczeniami może wpłynąć na bardziej spersonalizowane i inteligentne powiadomienia przypominające o ważnych terminach lub o konieczności podjęcia działań.

Wydaje się, że systemy będą rozwijane w kierunku bardziej intuicyjnego interfejsu, tak aby były przyjazne nawet dla osób mniej obeznanych z technologią. Z kolei rozwój aplikacji mobilnych pozwoli użytkownikom na zarządzanie e-doręczeniami w czasie rzeczywistym, z dowolnego miejsca. Przygotowanie się do zagrożeń w postaci ataków prowadzonych za pomocą komputerów kwantowych jest jednym z wyzwań, jakie mogą się pojawić w niedalekiej przyszłości. ©℗

TJ

Czytaj więcej w dodatku DGP| e-doręczenia