Kraków zajmuje pierwszą pozycję w kraju pod względem liczby pracowników zatrudnionych w tym sektorze. W sumie w międzynarodowych korporacjach działających w tej branży w stolicy Małopolski pracuje ponad 50 tys. osób. Przed rozpoczęciem ŚDM niektóre media donosiły o możliwym paraliżu krakowskich oddziałów, które realizują usługi dla całego świata, co mogło się negatywnie odbić na wizerunku miasta, jako jednego z europejskich centrów tego typu biznesu.
„Z punktu widzenia utrzymania ciągłości biznesu, to był ważny test dla Krakowa. Na dzień dzisiejszy, możemy mówić o dużym sukcesie. Nie dotarła do nas ani jedna negatywna ani nawet potencjalnie niepokojąca informacja” - poinformował PAP w piątek Łukasz Cioch, dyrektor ds. publicznych Stowarzyszenia ASPIRE, które zrzesza największe firmy sektora IT/SSC/BPO, w Krakowie.
Jak dodał, codzienna praca i regularne spotkania w międzynarodowym otoczeniu są dla tych firm czymś całkowicie naturalnym. „Kraków jest w tych dniach miastem o wiele bardziej międzynarodowym niż kiedykolwiek. Na każdym kroku da się odczuć wielką euforię z tego powodu” - ocenił.
Firmy na czas ŚDM opracowały drobiazgowe scenariusze z myślą o bezpieczeństwie pracowników i zachowaniu ciągłości kluczowych procesów w firmach.
„Pomysły i rozwiązania, które wdrożono były nie tylko bardzo szczegółowo przemyślane ale i – w wielu przypadkach – niezwykle kreatywne i ukierunkowane na wsparcie miasta w tym wielkim, międzynarodowym przedsięwzięciu, głównie poprzez optymalizację procesów, pracę zdalną i różnego rodzaju udogodnienia dla pracowników” - zaznaczył Cioch.
Z okazji Światowych Dni Młodzieży pracownicy niektórych firm z branży postanowili specjalnie uczcić wizytę tysięcy zagranicznych gości w Krakowie. W firmie Luxoft z setek kartek samoprzylepnych stworzone zostało powitanie, które zawisło w oknach na 5 i 6 piętrze biurowca przy ul. Bora-Komorowskiego 25.
„W naszym biurze pracują reprezentanci 25 narodowości. Wielokulturowość i otwartość, charakterystyczne dla ŚDM, to dla nas istotna część życia” - powiedział Łukasz Macuda, dyrektor regionalny Luxoft w Krakowie.
Centrum Amway Business Centre Europe, wykorzystując ŚDM rozwiesiło w mieście plakaty w ramach kampanii „Why not stay? Find job that inspires”. Zachęca ona gości z zagranicy do podjęcia pracy w Polsce, śladem tysięcy obcokrajowców zatrudnianych w miejscowych centrach biznesowych. Pracownicy centrum wykorzystują w pracy 15 języków obcych. Plakaty zawisły w 10 punktach Krakowa.
Według danych stowarzyszenia ASPIRE, zrzeszającego największe firmy IT/SSC/BPO do końca roku w Krakowie branża zwiększy zatrudnienie o 10,5 tys. pracowników.