Podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, amerykańska spółka Boeing podpisała kluczowe porozumienia z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 oraz Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym, należącymi do PGZ. Umowy te mają rozwinąć możliwości polskiego przemysłu w kontekście potencjalnego wyboru samolotów wielozadaniowych F-15EX przez Polskę.

Podczas targów MSPO, Boeing zacieśnił współpracę z WZL-2 i WCBKT, podpisując umowy, które mają na celu wykorzystanie technologii Boeinga, a także możliwości polskiego przemysłu obronnego.

F-15EX dla Polski?

Umowy te wpisują się w ofertę F-15EX dla Polski i mają na celu stworzenie kompleksowego planu współpracy przemysłowej, który pomoże poszerzyć lokalne kompetencje oraz ekspertyzę w zakresie produkcji, wsparcia i utrzymania tego zaawansowanego samolotu wielozadaniowego.

-Jesteśmy pod wrażeniem znacznego potencjału polskich firm. Dzisiaj wytyczamy ścieżkę przyszłej współpracy, która nie tylko pogłębi nasze więzi z Polską, ale także przyczyni się do rozwoju platformy F-15EX i wzmocni możliwości polskiego przemysłu. - powiedział Mark Sears, wiceprezes Boeinga odpowiedzialny za dział Boeing Fighters.

Czy Polska poradzi sobie z obsługą techniczną F-15EX?

Jednym z głównych elementów porozumienia między Boeingiem a WZL-2 jest analiza możliwości przeprowadzania przeglądów i obsługi technicznej samolotów F-15EX w Polsce. Współpraca obejmuje również konserwację, naprawy i remonty podzespołów samolotu.

Równolegle, porozumienie z WCBKT zakłada badanie możliwości współpracy związanej z produkowanym w Polsce sprzętem wsparcia naziemnego. Boeing rozważa również zaangażowanie swoich nowo utworzonych polskich biur inżynieryjnych oraz polskich firm w projektowanie i produkcję wybranych komponentów dla samolotów F-15EX, które będą wytwarzane w przyszłości.

F-15EX - najnowszy "orzeł" floty powietrznej USA

Warto przypomnieć, że obecnie jedynym użytkownikiem samolotów F-15EX Eagle II są Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. 10 lipca 2024 roku ogłoszono status wstępnej gotowości operacyjnej dla tej maszyny, a do tej pory dostarczono już 8 z 12 egzemplarzy partii próbnej. USAF planuje zakup łącznie 98 egzemplarzy, choć początkowo deklarowano 144.

Indonezja oraz Izrael są pierwszymi krajami zainteresowanymi zakupem F-15EX. Indonezja rozważa zakup 24 egzemplarzy F-15IDN, natomiast Izrael uzyskał zgodę Kongresu USA na zakup 50 nowych samolotów F-15IA Eagle oraz modernizację 25 posiadanych F-15I Ra’am do standardu F-15I+.