W dwa miesiące po rozpoczęciu komercyjnej działalności sieci Play jej operator ujawnił kilka szczegółów o efektach dotychczasowej działalności. Ma on 100 tys. klientów, w tym 39 tys. abonentów.

Operator sieci Play P4 podniósł prognozę liczby klientów na koniec 2007 roku z ponad 500 tys. do 750 tys. W marcu 2008 r. firma chce mieć 1 mln klientów. W 2010 roku firma chce mieć ok. 5,2 mln klientów i 11- -proc. udział w rynku komórkowym, a w 2015 - ok. 8,5 mln klientów i 17 proc. rynku.
Firma planuje do 2010 roku wydać na inwestycje 450 mln euro. W tym roku szacuje swoje przychody na ok. 300 mln zł. W 2008 roku prognozuje przychody na 1,5 mld zł, a w 2010 na ok. 3,5 mld zł.
Dużo rozmawiają
Abonent Play średnio rozmawia 244 minuty miesięcznie, wysyła 88 SMS-ów i transmituje 5 MB danych. Użytkownik telefonu na kartę rozmawia 79 minut, wysyła 36 SMS-ów i przesyła 0,5 MB danych. Ponad połowa abonentów Play ma abonament za 100 zł lub 150 zł.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Play po ośmiu tygodniach działania nieco zmodyfikował swoją ofertę. Ale, tak jak zapowiadał w rozmowie z GP Chris Bannister, szef P4, operatora sieci Play, rewolucji nie ma. Od 16 maja o 100 do 200 zł tanieją trzy modele telefonów. Ponadto Play zaproponował klientom sposób na obniżkę horrendalnie wysokich cen dostępu do bezprzewodowej transmisji danych. W cenniku 1 MB przesłanych danych kosztuje aż 5 zł, a w specjalnych pakietach - 1 zł. Taki ważny przez miesiąc pakiet kosztuje 30 zł.
Transmisja taniej u konkurencji
Mimo wprowadzenia pakietów z tańszą transmisją danych ceny są nadal wysokie. Polkomtel w usłudze SIM Data oferuje 1 MB za 30 gr oraz - w taryfie Kubali - w zależności od kupionego pakietu kosztuje 40 gr (pakiet 25 MB danych miesięcznie za 10 zł) lub 30 gr (pakiet 50 MB za 15 zł). Polska Telefonia Cyfrowa w promocji Internet w telefonie oferuje klientom pakiet 50 MB danych za 15 zł (1 MB za 30 gr).
W ocenie Krzysztofa Kaczmarczyka, analityka Deutsche Banku, podjęte do tej pory przez P4 działania to zbyt mało, aby osiągnąć sukces rynkowy i przyciągnąć klientów do sieci. Stąd spodziewa się on, że w II połowie roku Play może rozpętać na rynku wojnę cenową.
- Klienci chcą tanich rozmów. Taryfy Play, gdy porównamy je z ofertami konkurentów i uwzględnimy bonusy i zniżki, nie są teraz aż tak atrakcyjne - mówi.
W Play w najtańszym abonamencie - za 50 zł - klient ma do dyspozycji 143 minuty połączeń miesięcznie plus - ewentualnie - bonusowe minuty w zamian za połączenia przychodzące.
PTC w promocyjnym abonamencie oferuje obecnie 120 minut rozmów miesięcznie do wszystkich sieci za 45 zł. W innej promocji PTC za 75 zł miesięcznie oferuje 120 minut do wszystkich sieci oraz pakiet 50 MB danych, a także dodatkowy bonus w postaci 1,5 tys. minut do sieci Era lub do sieci stacjonarnych do wykorzystania w trakcie 24-miesięcznej umowy. 60 zł miesięcznie kosztuje taki sam pakiet usług, ale bez transmisji danych.
Odpowiedź Plusa
W polkomtelowskim abonamencie taryfa Kubali 55 klient za 55 zł miesięcznie ma 90 minut do wszystkich sieci i dodatkowo przez 12 miesięcy np. 60 minut na połączenia do sieci Plus lub np. 240 minut na połączenia do sieci Plus wieczorami i w weekendy.
SZERSZA PERSPEKTYWA - UNIA
Startujący tak jak Play w tym roku nowy słowacki operator Telefonica O2 po pierwszych dwóch tygodniach miał 112 tys. klientów, a dwa i pół miesiąca potrzebował na zdobycie 400 tys. klientów. Słowacka Telefonica O2 działa podobnie jak Play na bardzo nasyconym rynku. W odróżnieniu od Play słowacka firma nastawiona jest na pozyskiwanie klientów usług przedpłaconych.
TOMASZ ŚWIDEREK