Wykorzystywanie bezemisyjnych źródeł energii w całej działalności, obniżenie całkowitego śladu węglowego oraz poziomu emisji CO2, a także wyeliminowanie odpadów i plastiku jednorazowego użytku w dostawach do klientów, to cele, do których dąży Amazon. Najnowszy „Raport nt. zrównoważonego rozwoju” pokazuje szeroki wachlarz aktywności i osiągnięć lidera e-commerce w drodze do neutralności węglowej.
– Najnowszy „Raport nt. zrównoważonego rozwoju” Amazon pokazuje, że firma konsekwentnie realizuje swoje zobowiązania w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, wprowadzając innowacyjne rozwiązania oraz wspierając klientów i partnerów biznesowych w dążeniu do neutralności węglowej. Dzięki tym działaniom Amazon nie tylko zmniejsza swój wpływ na planetę, ale także wyznacza nowe standardy odpowiedzialności korporacyjnej w skali globalnej – podkreśla Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl.
Amazon w 2019 r. zobowiązał się, że do 2030 r. cała energia wykorzystywana przez firmę będzie pochodziła z OZE. Dzięki inwestycjom w ponad 500 projektów solarnych i wiatrowych na całym świecie, cel ten został osiągnięty już w 2023 r., siedem lat przed pierwotnie zakładanym terminem. Obecnie Amazon, będący już przez 4 lata z rzędu największym korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej na świecie, zasila energią pochodzącą w 100 proc. z OZE nie tylko swoje centra logistyczne, ale także m.in. budynki korporacyjne, sklepy spożywcze i centra danych.
– Mimo osiągnięcia tak ważnego dla nas celu, Amazon nadal będzie intensywnie inwestować w projekty związane z energią słoneczną i wiatrową, badając jednocześnie inne bezemisyjne źródła, jak energia jądrowa, magazynowanie energii w akumulatorach i nowe technologie, które mogą pomóc w zasilaniu działalności przez nadchodzące dziesięciolecia – podkreśla Kara Hurst, wiceprezeska ds. ogólnoświatowego zrównoważonego rozwoju Amazon.
Amazon sukcesywnie zmniejsza również swój całkowity ślad węglowy. W 2023 r. firma zredukowała go o 3 proc., równocześnie z dynamicznym rozwojem we wszystkich obszarach działalności. Intensywność emisji dwutlenku węgla udało się przy tym zmniejszyć o 13 proc. Ponadto, aby zredukować emisję CO2 z transportu, Amazon inwestuje w elektryczne pojazdy dostawcze. W zeszłym roku firma dostarczyła 680 milionów przesyłek za pomocą ponad 24 000 samochodów elektrycznych. Oprócz tego Amazon projektuje swoje urządzenia z myślą o niskim zużyciu energii. Ponad 67 proc. urządzeń Echo i Fire TV zostało wyposażonych w tryb Low Power, który pozwala zmniejszyć zużycie energii w okresach bezczynności.
Aby zmniejszyć ilość plastiku, który trafia do ekosystemów naturalnych, w tym do oceanów, konieczna jest jak najszybsza eliminacja tego typu odpadów. Amazon od lat podejmuje działania skutecznie redukujące użycie plastiku jednorazowego użytku. W Europie firma zastąpiła jednorazowe plastikowe opakowania ich papierowymi i kartonowymi odpowiednikami, nadającymi się w 100 proc. do recyklingu. Jednocześnie – od 2015 r. Amazon zmniejszył średnią wagę opakowania na przesyłkę o 43 proc., co pozwoliło na redukcję ponad 3 mln ton materiałów opakowaniowych. Firma inwestuje przy tym w projekty mające na celu poprawę efektywności zużycia wody i jej uzupełniania. W 2023 r. zrealizowała 15 projektów, które zwróciły lokalnym społecznościom 3,5 mld litrów wody.
Amazon aktywnie rozwija autorski program Climate Pledge Friendly (CPF) po to, by ułatwić klientom wybór i zakup produktów zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, które zostały zweryfikowane przez przynajmniej jedną niezależną, renomowaną jednostkę certyfikującą lub przez sam Amazon. W 2023 r. w ramach programu Climate Pledge Friendly na Amazon było dostępnych ponad 1,4 mln takich zweryfikowanych produktów – czyli o 157 proc. więcej niż w 2022 r.
W ramach szeroko zakrojonych działań prośrodowiskowych Amazon uruchomił platformę edukacyjną Amazon Sustainability Exchange, która oferuje darmowe zasoby i wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju. Jest to inicjatywa mająca na celu wspieranie innych firm w ich drodze do dekarbonizacji. Co więcej, centra danych Amazon Web Services (AWS) zostały stworzone z myślą o przedsiębiorcach i organizacjach, które po przeniesieniu się ze swojego lokalnego środowiska do centrów danych AWS mogą zmniejszyć swój ślad węglowy wynikający z obciążeń związanych z AI i uczeniem maszynowym nawet o 99 proc.
Więcej informacji można znaleźć na blogu aboutamazon.pl.
Czytaj więcej w dodatku DGP | ESG