PKP Polskie Linie Kolejowe wykazały 937 mln zł straty za rok 2023. Rok wcześniej spółka miała 173 mln straty - poinformowała kolejowa spółka w piątkowym komunikacie.

Strata finansowa PKP PLK i roszczenia inwestycyjne

Jak wyjaśniono, głównym powodem pogorszenia wyniku była konieczność uwzględnienia kosztów związanych z roszczeniami inwestycyjnymi. W 2023 roku PKP PLK musiały rozpoznać koszty w wysokości ok. 1 mld zł, głównie z tytułu roszczeń zgłoszonych przez wykonawców w 2022 roku i wcześniej.

Dodano, że te koszty nie były dotąd uwzględniane w wynikach finansowych w latach poprzednich. Łączna wartość roszczeń wykonawców prac inwestycyjnych wobec PKP PLK wynosi obecnie ponad 7 mld zł.

Reakcja prezesa PKP PLK na wyniki finansowe

"Jestem zaskoczony poziomem straty w 2023 roku. Ujawniona wartość roszczeń wykonawców robót inwestycyjnych i ryzyko ich zapłaty spowodowały najgorszy wynik spółki od 2005 roku. Skarb Państwa oczekuje od PKP Polskich Linii Kolejowych wyniku finansowego w okolicach zera, a w poprzednim roku została wypracowana ogromna strata" – powiedział cytowany w komunikacie prezes PKP PLK Piotr Wyborski.

Rola i odpowiedzialności PKP PLK jako państwowego zarządcy infrastruktury kolejowej

PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizacją ruchu. Spółka odpowiada również za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju. (PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ mick/