Polacy wraz z wiekiem decydują się na większą ilość kont bankowych. Blisko 80 proc. badanych wieku 15-24 lata deklaruje, że nie posiada więcej niż jednego konta równocześnie w kilku bankach. W wieku powyżej 35 lat blisko połowa ankietowanych i więcej przyznaje, że posiada konta w kilku placówkach jednocześnie. Znacznie częściej konta w wielu bankach posiadają osoby z wyższym (49 proc.) niż z niższym wykształceniem (30 proc.).
Autorzy raportu zapytali Polaków, czy ich zdaniem banki są uczciwe wobec swoich klientów. Mniej niż połowa badanych uważa, że banki są uczciwe wobec swoich klientów (45 proc.). Blisko 18 proc. badanych podziela twierdzenie, że banki są nieuczciwe wobec swoich klientów. Co warto zaznaczyć, więcej kobiet (47 proc.) niż mężczyzn (43 proc.) uważa, że banki są uczciwe wobec swoich konsumentów. Najbardziej ufne są młode osoby w wieku 15-24 lat (61 proc.).
Ponad połowa badanych deklaruje, że według nich powodem podnoszenia opłat przez banki jest chęć zysku (57 proc.). 11 proc. ankietowanych przyznała się do swojej niewiedzy w tym temacie. Osoby mieszkające w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców uważają, że banki podnoszą opłaty w następstwie wprowadzania przez parlament nowych podatków (57 proc.), natomiast osoby mieszkające w mniejszych miejscowościach i na wsiach twierdzą, że powodem jest chęć zwiększenia zysków przez banki (55 proc.).
Jak wynika z badania „Zaufanie Polaków do banków” największym zaufaniem wśród ankietowanych cieszy się PKO Bank Polski (40 proc.), na drugim miejscu jednocześnie znajdują się mBank i ING Bank Śląski (28 proc.), a na trzecim Bank Zachodni WBK (25 proc.). Biorąc pod uwagę wiek respondentów, młode osoby w wieku 15-24 lata w takim samym stopniu ufają bankom: mBank i PKO Bank Polski (39 proc.), wśród osób starszych zdecydowanie przewagę ma PKO Bank Polski (43 proc.).
Jak mówi Iwona Kubicz prezes Procontent Communication, podsumowując raport warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Należy podkreślić, iż w przypadku mężczyzn częściej niż kobiet motorem do zmiany banku były decyzje kredytowe podejmowane przez placówkę oraz zmiany w regulaminie. W działaniach komunikacyjnych skierowanych do Panów istotne zatem wydaje się być poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na tłumaczenie zmian prawnych w regulaminach oraz odpowiednie argumentowanie odmowy udzielenia kredytu. W komunikacji skierowanej do kobiet warto podkreślać profesjonalną obsługę klienta w danym banku oraz rozbudowaną sieć bankomatów placówki – podsumowuje Iwona Kubicz.
Nadal dość spory odsetek klientów zmienia bank ze względu na jakość obsługi. Dla 16 proc. ankietowanych motorem do zmiany banku była nieprofesjonalna obsługa. To co może martwić to poziom edukacji finansowej Polaków, jedynie 4proc. badanych zwracało uwagę na wyniki finansowe banków. Budując wizerunek banku warto zastanowić się, czy zatrudnienie ambasadora jest niezbędne, ponieważ jak deklarują Polacy, ten aspekt ma dla nich najmniejsze znaczenie przy wyborze banku – dodaje Iwona Kubicz.